Mila Morelissen
IT Consultant

Mensen helpen als IT Consultant, vrijwilliger en kunstschaatscoach

Een baan in IT, dan zit je toch de hele dag te coderen? Niet als het aan IT Consultant Mila Morelissen ligt. Mensen verder helpen is voor haar de rode draad, in haar werk bij a.s.r., maar ook daarbuiten. Door de vrijheid die ze bij a.s.r. krijgt, kan ze haar werk prima combineren met haar privéleven. Zo helpt ze graag mee als vrijwilliger in een bejaardenhuis en steekt ze thuis haar tijd en liefde in haar zoontje.

Dit doe ik

Als IT Consultant Dynamics 365 draag ik bij aan de implementatie van een sales en service platform binnen Dynamics 365, wat ervoor zorgt dat informatie over klanten niet meer versplinterd tussen verschillende afdelingen staat, maar op één plek bij elkaar komt. Een 360-graden klantbeeld noemen we dat. Daarmee kunnen afdelingen en collega’s van elkaar leren, kunnen we beter inspelen op de specifieke behoeften van een klant en kunnen we uiteindelijk onze klanten nog beter van dienst zijn als één a.s.r.

Mijn rol binnen dit project is om de wensen en behoeften van gebruikers in de businesslines te vertalen naar een tof systeem. Daarvoor zit ik echt niet de hele dag in mijn eentje achter de computer. 60% van mijn werkweek zit vol met gesprekken. Ik spreek bijvoorbeeld met gebruikers over hun wensen en overleg met mijn collega over hoe we die gebruikers kunnen overtuigen of aan het denken kunnen zetten. Daarnaast spar ik met de developers over hoe we op korte termijn verbeteringen kunnen leveren en ondersteun ik onze product-owner, die de visie bewaakt en de sprints indeelt. Ik vind het leuk om te schakelen tussen al die verschillende mensen.

Daarnaast zit ik achter de knoppen om aanpassingen te doen op basis van de wensen van gebruikers. Iedere actie aan de achterkant heeft gevolgen aan de voorkant, dus daarvoor moet ik Dynamics heel goed kennen. Gelukkig worden we in deze fase van het project ondersteund door externe consultants die ons helpen met de grote hoeveelheid werk en complexiteit van het platform en door een speciale engineer van Microsoft die helpt met support cases. Uiteindelijk is het aan mijn interne collega’s om die kennis binnen a.s.r. te borgen. Dat is vooral meekijken en hands-on bezig zijn. Die afwisseling vind ik heel tof.

Van marketingstudent tot IT Consultant

Met mijn master in Marketing Management verwacht je geen rol op een IT-afdeling. Toch wist ik al snel dat ik deze richting op wilde. Voordat ik met mijn master startte werkte ik al mee aan de implementatie van een Customer Relationship Management systeem en ervaarde ik hoe leuk het is om verschillende wensen te verzamelen en bezig te zijn met adoptie en optimalisatie. Dus toen ik deze vacature bij a.s.r. tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Spannend was het wel, want ze zochten eigenlijk naar een senior en ik kwam net uit de schoolbanken. Maar ik kreeg het vertrouwen en kan me optrekken aan mijn ervaren collega’s. Ik heb super veel geleerd en dat doe ik nog steeds iedere dag, daardoor heb ik zelfs dit jaar promotie gemaakt.

Ik werk binnen IT, maar zit echt niet de hele dag te coderen. 

Mila Morelissen

Mijn grootste uitdaging is om mensen te overtuigen die al een lange tijd met andere werkwijzen en systemen werken. Om de voordelen van Dynamics goed over te brengen heb je twee dingen nodig: kennis van Dynamics en kennis van de business. Op beide vlakken ben ik nooit uitgeleerd. 
Ik heb het geluk om veel samen te werken met senior consultants. Zij helpen me om de juiste vragen te stellen en om een plan van aanpak op te stellen. Daar steek ik heel veel van op. Ik kan met trots zeggen dat ik de afgelopen periode meer heb geleerd dan ik ooit had gedacht. Ik heb nog genoeg te leren, dus die leercurve is voorlopig nog niet geëindigd. Gelukkig maar.

Gerelateerde vacatures
Vrijheid om mijn passies uit te oefenen

a.s.r. neemt het welzijn van medewerkers serieus, en dat is belangrijk. Mijn leidinggevende en scrummaster zijn beide altijd erg betrokken. Bij a.s.r. is het niet belangrijk hoe je je tijd in deelt, zolang je je werk maar goed doet. Daardoor kan ik mijn werk combineren met de andere dingen die ik belangrijk vind in het leven.

Voordat de coronapandemie roet in het eten gooide, was dat bijvoorbeeld het meehelpen in een bejaardenhuis waar ik vrijwilliger ben. De verhalen van die bejaarden heb ik inmiddels al 1.000 keer gehoord, maar de gezelligheid, de dankbaarheid in hun ogen en de lach op hun gezicht geeft me altijd veel energie. Net als het coachen van een NK-groep kunstschaatsers, waar ik graag mijn laptop wat eerder voor dicht deed op de donderdagen. Na jaren zelf op topsportniveau geschaatst te hebben, vond ik het prachtig om die meiden te helpen het beste uit zichzelf te halen en te groeien als persoon. En zeker sinds ik moeder ben geworden van een zoontje, is de vrijheid die a.s.r. biedt echt een uitkomst. En niet alleen de vrijheid, maar ook het begrip wat er onderling heerst binnen alle collega’s. Als er wat is dan zijn we altijd bereid om elkaar te helpen.

Blik op de toekomst

Op korte termijn wil ik een pro in Dynamics worden, alle vragen kunnen beantwoorden en mensen in de goede richting kunnen sturen. Ook daarna zou ik graag mensen willen blijven helpen verbeteren. Gezien mijn studieachtergrond en het lesgeven lijkt het mij heel gaaf om een team te leiden en processen in teamverband te verbeteren. Voorlopig heeft Dynamics nog genoeg te bieden, dus ik ben nog lang niet uitgekeken. En hetzelfde geldt voor a.s.r., wij gebruiken nu bijvoorbeeld de nieuwste features van Microsoft, waaronder de marketing module en Omnichannel. Dit wordt nog niet vaak gebruikt, maar hier werken wij bij a.s.r. al wel mee, dat is heel tof!


Bij a.s.r. weten we dat er méér is dan alleen je baan en je niet het één voor het ander wilt laten. Daarom zetten we jou centraal.