Mila Morelissen
IT Consultant

Mensen helpen als IT Consultant, vrijwilliger en kunstschaatscoach

Een baan in IT, dan zit je toch de hele dag te coderen? Niet als het aan IT Consultant Mila Morelissen ligt. Mensen verder helpen is voor haar de rode draad, in haar werk bij a.s.r., maar ook als vrijwilliger in het bejaardenhuis en als kunstschaatscoach op de ijsbaan. Door de vrijheid die ze bij a.s.r. krijgt, kan ze die drie prima combineren.

Dit doe ik

Als IT Consultant Dynamics 365 draag ik bij aan de implementatie van een serviceplatform binnen Dynamics 365, wat ervoor zorgt dat informatie over klanten niet meer versplinterd tussen verschillende afdelingen staat, maar op één plek bij elkaar komt. Een 360-graden klantbeeld noemen we dat. Daarmee kunnen afdelingen en collega’s van elkaar leren, kunnen we beter inspelen op de specifieke behoeften van een klant en kunnen we uiteindelijk onze klanten nog beter van dienst zijn als één a.s.r.

Mijn rol binnen dit project is om de wensen en behoeften van gebruikers in de businesslines te vertalen naar een tof systeem. Daarvoor zit ik echt niet de hele dag in mijn eentje achter de computer. 60% van mijn werkweek zit vol met gesprekken. Ik spreek bijvoorbeeld met gebruikers over hun wensen en overleg met mijn collega over hoe we die gebruikers kunnen overtuigen of aan het denken kunnen zetten. Daarnaast spar ik met de developers over hoe we op korte termijn verbeteringen kunnen leveren en met het Dynamics-team over de indeling van een sprint en het bewaken van de visie van a.s.r. Ik vind het leuk om te schakelen tussen al die verschillende mensen.

Daarnaast zit ik achter de knoppen om aanpassingen te doen op basis van de wensen van gebruikers. Iedere actie aan de achterkant heeft gevolgen aan de voorkant, dus daarvoor moet ik Dynamics heel goed kennen. Gelukkig worden we in deze startfase van het project nog ondersteund door externe consultants die me laten weten waar ik op moet letten. Uiteindelijk is het aan mij om die kennis binnen a.s.r. te borgen. Dat is vooral veel trainingen volgen, meekijken en hands-on bezig zijn. Die afwisseling vind ik heel tof.

Van marketingstudent tot IT Consultant

Met mijn master in Marketing Management verwacht je geen rol op een IT-afdeling. Toch wist ik al snel dat ik deze richting op wilde. Voordat ik met mijn master startte werkte ik al mee aan de implementatie van een Customer Relationship Management systeem en ervaarde ik hoe leuk het is om verschillende wensen te verzamelen en bezig te zijn met adoptie en optimalisatie. Dus toen ik deze vacature bij a.s.r. tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Spannend was het wel, want ze zochten eigenlijk naar een senior en ik kwam net uit de schoolbanken. Maar ik kreeg het vertrouwen en kan me optrekken aan mijn ervaren collega’s. Ik ben hier om te leren en dat vindt iedereen oké.

Ik werk binnen IT, maar zit echt niet de hele dag in mijn eentje achter de computer. 

Mila Morelissen

Mijn grootste uitdaging is om mensen te overtuigen die al een lange tijd met andere werkwijzen en systemen werken. Om de voordelen van Dynamics goed over te brengen heb je twee dingen nodig: kennis van Dynamics en kennis van de business. Op beide vlakken ben ik nog aan het leren. Daarom doe ik veel gesprekken samen met mijn collega. Zij weet precies de juiste vragen te stellen en daarna bedenken we samen een plan van aanpak. Daar steek ik heel veel van op. Ik merk na vier maanden al dat ik veel meer participeer in gesprekken en me vrijer voel om vragen te stellen. Die leercurve is voorlopig nog niet geëindigd. Gelukkig maar.

Gerelateerde vacatures

Vrijheid om mijn passies uit te oefenen

Ik woon in Breda, dus het a.s.r.-kantoor in Utrecht is voor mij best een eind reizen. Toch was de keuze snel gemaakt. a.s.r. neemt het welzijn van medewerkers serieus, en dat is in deze coronatijd extra belangrijk. Mijn leidinggevende vraagt wekelijks aan me hoe het gaat en waar ik op werkgebied en persoonlijk tegenaan loop, en gaf vanaf het begin aan dat ik mijn ruimte kan pakken en een moment naar buiten kan gaan als ik het even niet meer trek achter de computer. Bij a.s.r. is het niet belangrijk hoe je je tijd in deelt, zolang je je werk maar goed doet. Daardoor kan ik mijn werk combineren met de andere dingen die ik belangrijk vind in het leven.

Zo werkte ik laatst een paar uur in het weekend om een aanpassing in de productieomgeving te doen en kon ik op vrijdagmiddag vrij nemen voor een rollatorloop in het bejaardenhuis waar ik vrijwilliger ben. De verhalen van die bejaarden heb ik inmiddels al 1.000 keer gehoord, maar de gezelligheid, de dankbaarheid in hun ogen en de lach op hun gezicht als ik een gekke broek aandoe of iets leuks met ze doe geeft me nog steeds veel energie.

Daarnaast klap ik op donderdagen mijn laptop wat vroeger dicht om een NK-groep kunstschaatsers te coachen. Na jaren zelf op topsportniveau geschaatst te hebben, vind ik het prachtig om die meiden te helpen het beste uit zichzelf te halen en te groeien als persoon. De brutaliteit van kinderen is heerlijk, maar van werken met alleen kinderen zou ik knettergek worden. Daarom is het fijn om deze passie met mijn werk bij a.s.r. te combineren.

Blik op de toekomst

Op korte termijn wil ik een pro in Dynamics worden, alle vragen kunnen beantwoorden en mensen in de goede richting kunnen sturen. Ook daarna zou ik graag mensen willen blijven helpen verbeteren. Gezien mijn studieachtergrond en het lesgeven lijkt het mij heel tof om een team te leiden en processen in teamverband te verbeteren. Voorlopig heeft Dynamics nog genoeg te bieden, dus ik ben nog lang niet uitgekeken.


Verhalen van andere collega's