Ching-ling Hsiao
Klantadviseur
Home Verhalen Ching-ling Hsiao

Klanten helpen als Klantadviseur en ondernemer

Klantadviseur Ching-ling Hsiao heeft naast haar baan bij a.s.r. een mobiele theebus in Amsterdam Zuidoost. Door de brug te slaan tussen haar ervaringen als ondernemer en Klantadviseur, kan ze de klant van a.s.r. nog beter van dienst zijn. ‘Ik ben me veel bewuster van de diversiteit in onze maatschappij.’

De klant centraal

22 jaar geleden begon ik als stagiair bij AMEV, een voorloper van a.s.r. Via verschillende functies binnen het bedrijf kwam ik uiteindelijk in de klantenservice bij Ditzo en De Europeesche Verzekeringen terecht. Daar kan ik helemaal mijn ei kwijt, want reis- en annuleringsverzekeringen zijn mooie producten en klanten helpen vind ik het allerleukste om te doen. Als ik dat goed doe, zijn de klanten tevreden, begrijpen ze echt waarvoor ze verzekerd zijn en gaan ze met een gerust hart op pad. En daar worden we allebei blij van. 

Ik help klanten direct via mail en telefoon, door vragen te beantwoorden en onze producten begrijpelijk uit te leggen. Maar ik heb ook veel contact met reisorganisaties, die op hun beurt de klant weer zo goed mogelijk helpen. En vanuit mijn eigen interesse houd ik me bezig met procesverbetering, kwaliteit en het analyseren van gesprekken om de klantfocus te verbeteren. Alles om de klant zo goed mogelijk te helpen.

Met de kennis die ik als ondernemer opdoe, kan ik de klant van a.s.r. nog beter van dienst zijn.

Ching-ling Hsiao, Klantadviseur

Een vaste baan en een eigen bedrijf

Ik ben in China geboren en had altijd al veel interesse in de Aziatische cultuur. Daar wilde ik graag iets mee doen. Mijn leidinggevende steunde me om naast mijn werk bij a.s.r. een eigen onderneming te starten en via a.s.r. kon ik in het kader van duurzame inzetbaarheid een opleiding tot theesommelier te volgen. Hoewel de opleiding niets met verzekeren te maken had, bracht het me direct al veel in mijn dagelijks werk. Ik merkte dat ik ruimer ging denken en kritischer ging kijken of we wel alles deden om de klant optimaal van dienst te zijn.

Na de opleiding zette ik een theekraampje op, dat inmiddels is uitgegroeid tot een mobiele theebus, “Ching’s Tea Home”, met een vaste standplaats en een grote klantenkring in Amsterdam Zuid-Oost. Nu het vanwege corona rustiger is, ben ik bezig om een theehuis aan de Gaasperplas neer te zetten onder begeleiding van Boost je Buurt, een programma vanuit de gemeente. Dit theehuis is mijn passie, en ik krijg er nog meer energie van als ik de dingen die ik daarmee leer kan meenemen naar mijn werk bij a.s.r.

Contact met klant en maatschappij

Met mijn onderneming sta ik letterlijk op straat met klanten. Ik kom buiten mijn kantooromgeving en spreek mensen met wie ik anders nooit in aanraking was geweest, met verschillende culturen en achtergronden. Daardoor kan ik me nu als Klantadviseur beter inleven in de klant en kan ik mijn gedachten beter nuanceren. Dat bewustzijn probeer ik te gebruiken en door te geven in mijn dagelijkse werkomgeving. Bij a.s.r. is veel aandacht voor diversiteit en inclusie, maar zijn we nog niet zo divers als we willen zijn en kunnen we nog niet alle groepen in de maatschappij even goed bereiken. Door mijn ervaring vanuit mijn onderneming te delen met collega’s, probeer ik bij te dragen aan een nog betere integratie van diversiteit in de plannen en productuitingen binnen ons bedrijf.

Perfecte balans

Op dit moment werk ik drie dagen bij a.s.r. en houd ik twee dagen vrij om mijn theehuis te ontwikkelen. Die balans tussen vast en flexibel is heel mooi en door de verbinding tussen de twee te maken, kan het elkaar goed versterken. 

Ik ben blij dat ik bij a.s.r. de kans heb gekregen om mijn droom werkelijkheid te maken en om de kennis die ik heb opgedaan in te zetten in mijn dagelijks werk. In de toekomst hoop ik die kennis nog meer in de praktijk te kunnen brengen binnen a.s.r. Bijvoorbeeld door mee te werken aan de ontwikkeling van producten en processen van Ditzo en De Europeesche Verzekeringen. Zodat we de binding met relaties en klanten kunnen versterken en klanten uiteindelijk nog beter kunnen bedienen. Dat is voor mij het belangrijkste.

Gerelateerde vacatures

Verhalen van andere collega's