Baris Fidancan
Schadebehandelaar Brand

Bij a.s.r. voel ik me gezien en gehoord

Als jonge jongen had Baris Fidancan een groots en meeslepend leven voor ogen: profvoetballer worden, rechten studeren of naar de toneelschool. Het liep allemaal anders. Hij kreeg een knieblessure, maakte het vwo niet af en kwam uiteindelijk op het EuroCollege in Rotterdam terecht om zich in het hotelvak te bekwamen. Teleurgesteld? ”Absoluut niet. Ik ben via een omweg als Schadebehandelaar bij a.s.r. terechtgekomen en had het niet beter kunnen treffen. Deze baan past me als een handschoen.”

HR en de collega's van a.s.r. staan altijd voor je klaar

Uit zichzelf had Baris niet aan een baan bij een verzekeringsmaatschappij gedacht. Het was zijn neef die hem overhaalde. “Die werkte hier al jaren en vond werken bij a.s.r. echt iets voor mij. Hij moedigde me aan om het Wft-certificaat te halen en te solliciteren. Door zijn enthousiaste verhalen raakte ik gecharmeerd van a.s.r. en heb ik de stap gezet. Eerst werkte ik een jaar bij het online label Ditzo, sinds bijna twee jaar ben ik Schadebehandelaar Brand bij a.s.r. Gek genoeg past dit toch ook in het beeld dat ik vroeger van mijn toekomst had: ik werk in een prachtige omgeving en voel me thuis in het team, dat net als mijn oude voetbalteam ook een soort vriendenclub is. En wat voor mij heel belangrijk is: ik voel me echt gezien en gehoord bij a.s.r.! Ook op de momenten dat het niet zo goed met je gaat, zoals ik heb ervaren bij de zeer gecompliceerde geboorte van mijn dochtertje, staan de collega’s en HR voor je klaar. Hartverwarmend.”

Steeds vaker kiest a.s.r. voor repareren in plaats van vervangen

In tegenstelling tot wat de functienaam Schadebehandelaar Brand doet vermoeden, houden Baris en zijn collega’s zich met veel méér bezig dan alleen brandschade. Baris: “Het gaat om de opstal- en inboedelverzekeringen. Daar kan een klant ook door andere oorzaken een beroep op moeten doen. Denk aan wateroverlast of stormschade. Als schadebehandelaar ben jij degene die iemand door het proces begeleidt. Dat pakt goed uit als er dekking is voor de schade, want dan maak je iemand heel blij. Eerst door uit te leggen welke kosten er allemaal vergoed worden en vervolgens door alles, tot en met de uitbetaling, goed af te handelen. Je vraagt aanvullende informatie op, schakelt een expert in en regelt een schadehersteller. Steeds vaker kiest a.s.r. voor repareren in plaats van vervangen. Dat is duurzamer en past dus helemaal bij de groene ambities van a.s.r. Is er geen dekking voor een bepaalde schade, dan is de teleurstelling natuurlijk groot. Het is de kunst om begrip te tonen, maar er ook voor te zorgen dat de klant inziet dat a.s.r. geen zaken kan vergoeden die niet verzekerd zijn. Ik leg dat zo goed en vriendelijk mogelijk uit.”

Het komt in dit werk aan op verantwoordelijkheid durven nemen, goed samenwerken én aanpassingsvermogen. De rest kun je leren.

Baris Fidancan, Schadebehandelaar Brand

Als Schadebehandelaar bij a.s.r neem je zelf het initiatief  

Om dit werk goed goed te kunnen moet je, om te beginnen, empathisch zijn, vertelt Baris. “Mensen bellen als er schade aan hun huis of inboedel is ontstaan, dus ze voelen zich onzeker of zijn zelfs in paniek. Wat ze dan nodig hebben, is iemand die goed en geduldig luistert en vervolgens de best mogelijke service verleent. Verder komt het in dit werk aan op verantwoordelijkheid én regie durven nemen, goed samenwerken en aanpassingsvermogen. De rest kun je leren en daar krijg je, ook na je inwerkperiode, alle mogelijkheden voor.” Wat Baris erg aanspreekt is dat een ondernemende houding erg wordt gewaardeerd. “Je wordt gestimuleerd om zelf initiatief te nemen. Zie je verbeterkansen, dan kun je die meteen oppakken. En wil je je in een andere richting binnen a.s.r. ontwikkelen, dan kan dat ook.”

Gerelateerde vacatures
Ik heb het beste met klanten voor, net als a.s.r.

Baris heeft zijn plek gevonden bij a.s.r. en wil daar graag lang blijven. Hij is tevreden met de mogelijkheid tot thuiswerken, de manier waarop hij via een digitale leeromgeving zijn vakkennis kan bijhouden én met het contact met zijn collega’s. Is er dan niets wat tegen een baan bij a.s.r. spreekt? Hij kan het niet bedenken. “Vrienden dachten in het begin dat ik er alles aan moet doen om zo weinig mogelijk schadebedragen uit te keren, maar zo werkt het helemaal niet. Als ik ze vertel over de situaties waarmee ik te maken krijg en hoe ik problemen van mensen kan oplossen, zijn ze steeds weer verrast. Ik ben een heel open persoon, hou van contact met mensen en heb het beste met klanten voor, net als a.s.r. Natuurlijk moet je ook strikt handelen en alert zijn op bijvoorbeeld fraude. Maar verzekeren bij a.s.r. draait primair om vertrouwen, en dat is precies wat mij zo aanspreekt in dit werk.”


Verhalen van andere collega's