Home Blog Breng een stukje natuur in je werkweek

Breng een stukje natuur in je werkweek

Het is intens genieten als je de vogels buiten hoort fluiten, de bladeren hoort ritselen door de wind, de geur van vers gemaaid gras opsnuift en je lichaam laat verwarmen door de zonnestralen. Toch gek dat we het grootste deel van de werkweek binnen doorbrengen, en jammer dat we de helende kracht van de natuur door de waan van de dag vergeten.

De kracht van de natuur

De kracht van de natuur is eeuwenoud. In de middeleeuwen maakten patiënten gebruik van de kloostertuin om al hun zintuigen te gebruiken en pijn te verzachten. Later bouwde men sanatoria en kuuroorden aan zee of in de bergen, omdat frisse (schone) lucht een heilzame werking zou hebben bij herstel. Inmiddels is al door verschillende onderzoeken bewezen dat de natuur een kalmerende werking heeft.

Het aandachtsysteem in de hersenen speelt hierbij een belangrijke rol. De hele dag voed je (onvrijwillig) je hersenen met prikkels van buitenaf. Dat is ongemerkt hard werken!
De natuur is een prikkelarme omgeving, waarin je brein niet continue overladen wordt met prikkels en tot rust kan komen. Die rust geeft ruimte voor meer concentratie, gerichte aandacht en reflectie. Lichamelijk verlaagt het je hartslag en je bloeddruk en vermindert het stresshormonen. Mensen die dicht bij de natuur wonen hebben daardoor minder kans op overlijden door kanker, nieraandoeningen en longziekten dan stedelingen.

Een groenere werkweek

 En het mooie is: je hoeft geen urenlange boswandelingen te maken om de positieve effecten van de natuur te merken. Sterker nog, je hoeft er niet eens voor naar buiten! Uitzicht op de natuur of zelfs een afbeelding met een natuurlijke omgeving is voldoende om veranderingen in het lichaam te meten.

Het is dus helemaal niet zo moeilijk om je werkweek een beetje groener te maken. Om je op weg te helpen geven we vijf simpele tips voor een groenere werkweek! En ja, deze tips zijn best cliché. Soms zit de kracht in de eenvoud en maken we het onszelf onnodig moeilijk.

1. Start de dag met een green-break. Neem de tijd om ’s ochtends te genieten in plaats van direct de file in te duiken. Laat de hond uit in het bos, neem een kop thee in de tuin of zet je auto eens stil op een mooie plek onderweg, en geniet van het ontwaken van de natuur.

2. Overleg in de natuur. Zeker in deze tijd van het jaar zijn wandelafspraken met een collega of telefonische afspraken buiten een fijne manier om je in de natuur te begeven.

3. Room with a view. Zorg voor een werkplek met uitzicht op de natuur. Of haal de natuur naar binnen door voldoende beplanting op en rondom je werkplek neer te zetten.

4. LEAF the desk. Bij a.s.r. staan twee buitenwerkplekken in de tuin. Ideaal om je werkplek naar buiten te verplaatsen. Meer informatie over buitenwerkconcepten en andere plekken waar je in de natuur kan werken vind je op deze websites: https://www.leaftheoffice.nl/, https://seats4silence.seats2meet.com/nl/locations.

5. Natuurgeluiden. Lukt het echt niet om het groen in te gaan? Luister dan naar natuurgeluiden en waan jezelf in een prachtige groene omgeving. Ook natuurgeluiden hebben namelijk een positief effect op je welzijn.

a.s.r. en vitaliteit

Bij a.s.r. vinden we dat we een verantwoordelijkheid hebben als het gaat om jouw vitaliteit. Daar hoort ook een groene werkomgeving bij. Start je werkdag bijvoorbeeld onder de palmbomen in één van onze binnentuinen, of struin tussen de bedrijven door met mooi weer door de grote buitentuin. Toe aan een lange wandeling? Dan zitten Park Bloeyendael en de Voorveldse Polder ook naast de deur.