Home Blog Maak werk van je werkstress

Maak werk van je werkstress

Stel: het lukt maar net, of eigenlijk net niet, om alle ballen in de lucht te houden. Je doet enorm je best, maar het lijkt niet genoeg. De rek is eruit, je bent vermoeid en je overziet niet hoe je uit deze situatie komt. Monique Groen, Specialist Vitaliteit, ziet het regelmatig gebeuren bij medewerkers. En één ding hebben zij allemaal gemeen. Ze richten zich op alle ballen, behalve op de belangrijkste: de ‘ik-bal’. Er is te weinig ruimte voor herstel en daarmee ook voor reflectie. Tijdens de Week van de Werkstress geeft Monique tips om stress de baas te worden.

Mentale kracht

Het thema van de Week van de Werkstress is dit jaar ‘mentale kracht’. Een thema dat goed aansluit bij de visie van a.s.r. op stress. Want stress en werkdruk zijn niet per definitie slecht. Als je onder druk staat geven je hersenen een signaal af dat je paraat houdt. Op die manier heb je grote focus en kun je optimaal reageren, waardoor je net op tijd de trein of die ene deadline haalt. De stressreacties zijn normaal gesproken van korte duur, waarna je lichaam even de tijd nodig heeft om zich te herstellen. Pas als je de signalen langere tijd negeert en blijft doorrennen ontstaan er klachten. Daarom vinden we het bij a.s.r. belangrijk dat medewerkers weten hoe ze gezond met stress omgaan en welke mentale krachtbronnen ze hebben om de situatie effectief op te lossen.

Stress-rotonde

We weten allemaal hoe belangrijk het is om rust te nemen in een wereld die altijd ‘aan staat’. Waarom is het dan toch zo ingewikkeld? Slechts 5 tot 10% van ons gedrag is bewust. Dat betekent dat we de rest van onze acties doen zonder dat vooraf te plannen. Reflexen zijn sneller dan onze gedachten. Daarom schieten we vaak in de valkuil om eerder onbewust en ineffectief gedrag te herhalen. Vergelijk het met een rotonde waar je op rijdt en telkens dezelfde afslag kiest als waar je vandaan kwam. Dat is niet de meest effectieve oplossing. In dit voorbeeld zal blijven doorrennen zich uiten in frustratie en zal de situatie niet verbeteren. Maar gelukkig heeft een rotonde nog andere afslagen.

Afslag 1. Ga de natuur in

De natuur is een prikkelarme omgeving, waardoor je brein niet continu overladen wordt met prikkels en tot rust kan komen. Bonuspunten als je jouw bezoek aan de natuur ook nog eens combineert met een goede wandeling, want ook die beweging is goed tegen stress. Dat laten we ons bij a.s.r. niet twee keer zeggen: tijdens de Week van de werkstress kunnen medewerkers zich even extra opladen tijdens een boswandeling op verschillende locaties van Natuurmonumenten. Wil je zelf meer natuur in je werkweek brengen? Lees dan de tips in deze blog.

Afslag 2. Vraag hulp

Iedere week beantwoorden meer dan 2.500 medewerkers van a.s.r. via de laagdrempelige pulsecheck ‘eMood’ anoniem drie stellingen over hun werkgeluk, vitaliteit en productiviteit. Veel collega’s gaan vervolgens in het team of met hun leidinggevende in gesprek over de uitkomsten. En dat is niet zomaar. Soms is het nodig dat iemand voor jou op de rem trapt: een vriend(in), een collega, een leidinggevende of als het te lang duurt de bedrijfsarts. Iemand die je kan laten inzien dat er ook andere keuzes zijn. Zorg dus dat je in gesprek blijft over onderwerpen die ertoe doen. En onthoud: hulp vragen is niet falen!

Afslag 3. Stop met piekeren

Het helpt niet om hetzelfde te blijven doen, en al helemaal niet om daar dan ook nog eens over te blijven piekeren. Probeer je piekergedachten te doorbreken door je te focussen op datgene wat je juist wel wil bereiken, in plaats van wat je niet wil of wat er niet goed gaat. Lastig? Dan kan mindfulness je daarbij helpen. Medewerkers van a.s.r. hebben het hele jaar door toegang tot online trainingen en workshops over mindfulness en piekeren.

Afslag 4. Even offline

In deze tijd is helemaal offline gaan een zeldzaamheid. We vullen de momenten van niets hoeven doen op met de telefoon. Nog even het nieuws, het weerbericht of je social media checken. Door het thuiswerken zitten we tijdens de werkdag nog veel meer achter een beeldscherm. Zorg dat je iedere werkdag bewust even helemaal offline gaat. En heb je een welverdiende vakantie of lang weekend? Weersta dan de verleiding om alsnog achter het scherm te kruipen en durf echt even tijd aan jezelf en je omgeving te besteden. Hoe? Dat lees je in deze blog.  

Afslag 5. Reparatietijd

Werk afwisselen met hobby’s, tijd met vrienden en andere activiteiten kan veel voldoening geven en helpen om de stress van het werk te relativeren. Realiseer je wel dat ook leuke dingen energie kosten, zelfs als je er blij van wordt. Zorg altijd voor echte momenten van rust en voldoende slaap. Alleen dan laad je écht op.

Jouw belangrijkste mentale krachtbron is mild zijn voor jezelf. Leg eens een bal bewust op de grond, dat voelt heel anders dan dat je alles perfect wil doen en toch een bal laat vallen. Welke verandering kun jij deze week in gang zetten?

Yanniek van Dooren Communicatieadviseur