Home Blog Mood Monitor rekent af met vooroordelen

Mood Monitor stimuleert het goede gesprek

Bijna een jaar geleden kregen medewerkers van a.s.r. de eerste Mood Monitor in hun mailbox. Een wekelijkse pulse check met drie korte vragen over werkgeluk, productiviteit en vitaliteit, om op afstand gevoel te krijgen bij hoe het met iedereen is. De Mood Monitor wordt wekelijks door 2.500 medewerkers ingevuld. De antwoorden zijn vaak verrassend en leveren goede gesprekken op tussen medewerkers en leidinggevenden.

Verrassende resultaten

De Mood Monitor biedt inzicht in de wensen en behoeften van medewerkers. En die zijn soms anders dan vooraf verwacht. Simone Roos, Manager HR Data & Analytics: ‘Vóór het verplichte thuiswerken heerste er bijvoorbeeld het vooroordeel dat de jongere generatie het liefst volledig tijd- en plaatsonafhankelijk werkt, bijvoorbeeld vanuit een hip café of een tropisch eiland. Maar uit de resultaten van de Mood Monitor blijkt het tegenovergestelde. Collega’s onder de 35 jaar hebben het mentaal lastig met het thuiswerken. Zij missen de structuur, het ritme en de fysieke nabijheid van collega’s. Een andere groep, waaronder veel 55-plussers, is juist helemaal opgebloeid door het thuiswerken. Zij willen deze manier van werken het liefst voortzetten en hebben minder behoefte om weer naar kantoor te komen. Door de Mood Monitor hoeven we dit soort dingen niet voor medewerkers in te vullen.’

En dat is belangrijk, want de tool wordt ook gebruikt voor het ontwikkelen van (HR-)beleid en opleidingsaanbod. Zo zijn de inzichten uit de Mood Monitor meegenomen in de cao van 2021-2022, die in februari tot stand is gekomen, en wordt het opleidingsaanbod regelmatig aangepast op basis van de inzichten uit de Mood Monitor.

In gesprek over de Mood Monitor

Daarnaast helpt de Mood Monitor leidinggevenden en medewerkers om de dialoog met elkaar aan te gaan over werken tijdens de coronapandemie. De ‘mood van a.s.r.’ wordt wekelijks gedeeld op het Intranet en de ruim 300 managers van a.s.r. ontvangen elke week automatisch een dashboard in hun mailbox met geanonimiseerde scores van hun eigen team(s). Daar hoeven ze verder niets voor te doen. Zo kunnen ze laagdrempelig met hun medewerkers in gesprek blijven over uiteenlopende actuele onderwerpen. 

Supertool
Jan Lammers (Teammanager Vastgoed) noemt de Mood Monitor een supertool. ‘We lopen in deze corona-situatie tegen andere uitdagingen aan en de Mood Monitor biedt ons de mogelijkheid om onze zorgen en inzichten met elkaar te delen. De gesprekken die het oplevert zijn serieus en vaak ook met de nodige humor. Vooral dat laatste is zeer belangrijk.’

Samen in actie
Ook Lianne Dolsma (Teammanager Zorg) is blij met de Mood Monitor. ‘Het helpt mij en mijn team om in gesprek te blijven over wat energie kost en waar we energie van krijgen. En het biedt ruimte om te bespreken waar collega’s tegenaan lopen en wat we gezamenlijk kunnen doen om nog beter in balans te komen.’

Afstand wordt een stukje kleiner
Voor Ronny Pluk (Teammanager Leven & Pensioenen) zit de kracht van de Mood Monitor in de eenvoud en heldere terugkoppeling. ‘Dit maakt het een ideale kapstok om in teamverband en één-op-één het gesprek aan te gaan over hoe we ons voelen, hoe de werk-privébalans is en hoe we vitaal blijven. En daarnaast is het een goede spiegel om te zien hoe mijn initiatieven ervaren worden tijdens het thuiswerken. De afstand wordt hiermee een stukje kleiner. Ik ben fan!’

Mood Monitor op de markt

Na de start van de Mood Monitor toonden veel andere bedrijven belangstelling voor de tool. Niet gek, want het is belangrijker dan ooit om te luisteren naar de ervaringen en behoeften van medewerkers. Daarom biedt a.s.r. de tool nu ook als dienst aan andere bedrijven aan, onder de naam ‘eMood’. En daar zijn we best trots op!

Yanniek van Dooren Communicatieadviseur