Ruben de Groot

Business Risk Manager

‘Mooi dat we hier geen vaste wasstraten hebben: je kunt van alles doen, maar moet zelf de regie pakken’

Ruben de Groot is de business risk manager van het schadebedrijf van a.s.r. en verantwoordelijk voor het niet financiële risicomanagement voor het merk a.s.r.

Dit doe ik

‘Ik geef leiding aan een team van 5 risico managers en 3 auditors. Wij adviseren en ondersteunen het schadebedrijf van a.s.r., rapporteren over niet financiële risico’s en voeren audits uit. Dan moet je denken aan compliance- of frauderisico's, IT-risico's en de effectiviteit en efficiency van onze operationele processen. We werken op operationeel en op strategisch niveau. De risico managers voeren interne risico analyses uit. De auditors doen het externe toezicht: zij gaan op bezoek bij de 150 volmachtbedrijven waar we mee samenwerken en toetsen of zij aan het werkprogramma risico beheersing voldoen. Een groot deel van de omzet van het schadebedrijf gaat via volmachten, belangrijk dus dat we daar ‘in control’ zijn.’

Ik kan hier gebruikmaken van een grote gereedschapskist met opleidingen, faciliteiten en tools om mezelf en mijn team verder te brengen

Ruben de Groot

Mijn reden om bij a.s.r. te solliciteren

‘Ik werk inmiddels bijna 14 jaar voor a.s.r. Ben begonnen als registeraccountant bij de interne accountantsdienst van Fortis. Ik woonde in Utrecht, en waarom ver reizen als je dicht in de buurt bij een mooi bedrijf kan komen werken? Na 3 jaar ben ik overgestapt naar de afdeling interne audit van a.s.r. Omdat ik het belangrijk vind om me te blijven ontwikkelen, heb ik mijn ogen open gehouden. Toen op een goed moment deze functie vrijkwam, heb ik niet geaarzeld. Ik ben nog steeds blij met de stap. Het is een dynamische functie, ik zit dicht bij de operatie, dicht bij de eerste lijn, daar waar het gebeurt.’

#asrdoethet

‘De mogelijkheden die je hier krijgt om jezelf te ontwikkelen zijn oneindig. Je krijgt de ruimte, de taken en de verantwoordelijkheden, je kunt hier echt ondernemen. Je moet wel zelf de regie nemen. Toen ik aangaf dat ik wilde leidinggeven werd er serieus naar me geluisterd en meegedacht over mogelijkheden. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn team kan ik gebruik maken van een grote gereedschapskist met opleidingsaanbod, tools en faciliteiten. Wat ik mooi vind, is dat we hier geen vaste wasstraten hebben. Anders dan bij een big four kantoor, waar ik ook even heb gewerkt, waar de carrièrepaden vast liggen. En naast de aandacht voor ontwikkeling vind ik het ook heel fijn dat je hier veel vrijheid hebt in hoe je je tijd en je werk indeelt.’ 

Gerelateerde vacatures

Mijn collega's

‘Binnen het schadebedrijf zijn we heel direct, er is weinig hiërarchie, de lijnen zijn kort en het management is heel benaderbaar. We zijn open en eager om te verbeteren. Mijn team is divers; er werken jonge mensen en meer ervaren collega’s. Ook inhoudelijk doen we verschillend werk. Ik vind het mooi om gebruik te maken van elkaars inzichten en elkaar te versterken. We delen kennis en ervaring in onze ‘keek op de week’, we lunchen regelmatig samen en we hebben teamuitjes, bij voorkeur met een maatschappelijke insteek. Samen klussen voor het goede doel. Pas hebben we een workshop met elkaar gedaan waar we allemaal een cover voor ons persoonlijke magazine hebben gemaakt. Groot succes.’ 

Mijn toekomst bij a.s.r.

'Ik wil graag bij a.s.r. blijven. Er zijn nog zoveel mogelijkheden om me hier te ontwikkelen. De verzekeringsmarkt is in beweging en a.s.r. heeft ook de ambitie uitgesproken om te blijven groeien. Dit brengt allemaal mogelijkheden met zich mee. Ik maak dankbaar gebruik van de kansen die a.s.r. biedt om te ondernemen, om jezelf en je team te ontwikkelen en de manier waarop we werken continu te verbeteren. Ook in het risicovak zie je veel ontwikkelingen. Zo wordt data analyse steeds belangrijker. De komende tijd gaan we ons richten op het meer risicogericht bedienen van de volmachten.’

#rubendoethet

‘De missie van a.s.r., ‘helpen door te doen’, spreekt me erg aan. Zelf ben ik als vrijwilliger betrokken bij één van de grotere speeltuinen van Utrecht. Ik maak deel uit van het bestuur en vervul de rol van penningmeester,  HR-manager en business controller. Dat kost me een paar uur per week. Doordat ik die rol vrijwillig vervul, hebben we personeel aan kunnen nemen om de speeltuin meer uren open te hebben. Ik doe dit omdat ik het belangrijk vind om een maatschappelijke bedrage te leveren. En ik vind het leuk: ik ben opgeleid als Register Accountant en wil ook graag wat met aspecten van dat vak blijven doen die ik minder nodig heb in mijn functie bij a.s.r. Het mes snijdt dus aan twee kanten.’


Verhalen van andere collega's