Ga naar de hoofdinhoud
Frouke van Laar
Communicatieadviseur TKP

‘Het is tof dat ik de kans krijg om verandering teweeg te brengen’

Communicatieadviseur Frouke van Laar zet zich samen met ruim 45 communicatieprofessionals bij TKP, onderdeel van a.s.r., in om mensen in actie te krijgen voor pensioen. Dat doen ze voor zo’n 4 miljoen mensen die pensioen opbouwen of ontvangen. Frouke is Communicatieadviseur voor BPL Pensioen, hét pensioenfonds voor de agrarische en groene sectoren. ‘Ik krijg volop de ruimte om verandering teweeg te brengen, bijvoorbeeld met een pilot voor influencermarketing en een onderzoek naar laaggeletterdheid.’

De eerste 2,5 jaar bij TKP werkte Frouke voor meerdere pensioenfondsen. ‘Dat was erg leuk: veel schakelen en lekker afwisselend. Maar toen de rol van communicatieadviseur voor BPL Pensioen – één van de 14 fondsen die TKP bedient – vrijkwam, greep ik mijn kans. Omdat ik voor dit ene fonds werk, kan ik de diepte ingaan. Dat maakt de uitdaging voor mij groter.’

Sportmentaliteit

‘Er staan terugkerende werkzaamheden op de planning, zoals nieuws en campagnes. Maar ik krijg ook veel ruimte om te vernieuwen en nieuwe dingen uit te proberen. Zo onderzoeken we in verschillende pilots wat wel en niet werkt. Mijn klant én mijn manager geven me daarin volop vertrouwen. Als ex-tophockeyster ben ik resultaatgericht en houd ik graag het overzicht. Die sportmentaliteit zie je terug in mijn werk: ik ben aanjager, probeer graag nieuwe dingen uit en neem anderen daarin mee. Tof dat ik hier de kans krijg om verandering teweeg te brengen!’

Influencermarketing bij pensioenen

‘Het mooie van het communicatievak is dat er van alles gebeurt. Voor je het weet, loop je achter. Dat geldt zeker voor het thema pensioen, dat onder jongeren niet zo leeft, terwijl het wél belangrijk is. Daarom zijn we in 2023 samen met een extern creatief bureau een pilot gestart met influencers op Instagram. Boer Tom (bekend van Boer Zoekt Vrouw) en boerinfluencer Allyssa gingen op hun eigen kanalen het gesprek aan over pensioen. De pilot leverde goede resultaten op. Daarna heeft BPL Pensioen Instagram structureel vervlochten in de communicatiemix. Inmiddels heeft het fonds een eigen Instagram-pagina, waarop wekelijks wordt gepost. Niet langer in samenwerking met influencers, waarvan we leerden dat er heel veel trots is binnen de agrarische en groene sectoren, maar met bedrijven die aangesloten zijn bij BPL Pensioen.’

Ik krijg hier als communicatieadviseur alle ruimte om nieuwe dingen te proberen en verandering teweeg te brengen.

Frouke van Laar, Communicatieadviseur TKP

Doener

‘Veel ruimte krijgen betekent ook dat je een doener moet zijn: proactief en ondernemend. Er zijn kaders, natuurlijk, maar binnen die kaders is er vrijheid. We werken bij TKP binnen een team, maar hoe je samenwerkt bepaal je samen. Je moet leveren, maar hoe je dat doet, bepaal je zelf. Die vrijheid zorgt voor vernieuwing. Zo hebben we bijvoorbeeld een onderzoek naar laaggeletterdheid uitgevoerd. Onmisbare kennis, als je tot doel hebt om pensioen begrijpelijk te maken voor iedereen.’

Gerelateerde vacatures
Samen beter maken

‘Met een team van 6  collega’s, specialisten in advies, content, web, digitaal en traffic, vormen we een soort communicatiebureau voor BPL Pensioen. We zijn een goed geolied en fijn team. Als er iets aan de hand is, pakken we het samen op én we zorgen voor elkaar. Als team werken we nauw samen met andere afdelingen. Samen maken we het beter voor onze klant.’


Verhalen van andere collega's