Home Blog Zichtbaar hoeft niet nep te zijn

Zichtbaar hoeft niet nep te zijn

Veel mensen ervaren ongeveer halverwege een loopbaan- of ontwikkeltraject een hobbel. Dan komt het moment om zelfinzichten te delen en ‘zichtbaar te zijn’, vaak door te netwerken. En laat netwerken nou doorgaans niet iets zijn wat mensen handenwrijvend enthousiast maakt. Maar als je weet hoe je het kunt aanpakken kan het juist heel leuk zijn. Echt! Talentadviseur Karen van der Mark vertelt je hoe.

Drie stappen om zichtbaar en helemaal jezelf te blijven

Heel eerlijk; ik begrijp die hobbel wel. Als je het niet gewend bent om te netwerken voelt het als ongemakkelijk, iemands tijd verdoen en nep, niet ‘echt’. Dat laatste is interessant, omdat een potentiele werkgever het een verademing vindt om een echte JOU te zien. Als je het goed doet, komt daar dus helemaal geen nep bij kijken.

Stap 1. Het merk 'ik'

Het begint met weten waar je als professional van bent en wat jou kleur geeft. Wat past bij jou (waarden), wat kun jij (talenten) en wat vind je leuk om te doen (drijfveren)? Bij organisaties, webshops en winkelketens draait een merk om een eigen gezicht en direct een beeld hebben bij wat ze te bieden hebben; bij jouw persoonlijke merk is dat net zo. Je moet dus weten welke indruk je wilt achterlaten en welk effect je wilt hebben op mensen die je spreekt.

Less is more, dus bouw je merk rondom drie tot vijf stevige kwaliteiten en drijfveren. Laat mensen uit je omgeving deze aanvullen door ze te vragen wat jou typeert. Waarschijnlijk heb je dan genoeg aanknopingspunten te pakken voor jouw onderscheidende eigenschappen. Trap niet in de valkuil van het opsommen van zoveel mogelijk competenties. In die brij van uitgekauwde woorden is de ‘echte jij’ lastig terug te vinden.

Tip! Ontdekken hoe je bij a.s.r. verder kan werken aan je ontwikkeling? Bekijk de vacatures of maak een vacature-alert aan!

Stap 2. Pakkend profiel

Als je stap 1 achter de hekken hebt, vertaal je deze input naar een pakkende profieltekst voor je pitch, CV en LinkedIn-profiel. Dit ‘promotiemateriaal’ moet een unieke associatie oproepen en overduidelijk van jou zijn. Vertel wat je doet, maar ook hoe je het doet. Dus als je zegt dat je mensen kunt enthousiasmeren, beschrijf ook hoe. Vertel waar je in gelooft, wat jij belangrijk vindt en waarom.

Jouw woorden
Schrijf in je eigen woorden en blijf weg van ‘standaard sollicitatietaal’. Het mág leuk zijn; gedoseerde humor of een losse schrijfstijl is prima als dat bij je past en bij je doelgroep aansluit. Zie het als je podium om je eigen kleur toe te voegen! 

Maak het beeldend
Mensen houden van duidelijkheid en we onthouden beter wat we zien, omdat ons brein visueel is ingesteld. Als je anderen wilt boeien en overtuigen met jouw verhaal, dan helpt het als je het beeldend maakt of er een metafoor in verwerkt.  

What’s in it for me?
Leuk om te weten wie jij bent en wat je kunt, maar een mens is doorgaans geprogrammeerd om te luisteren vanuit ‘What’s in it for me?’. Minstens zo belangrijk is vertellen wat je de ander te bieden hebt. Wat is het resultaat als een organisatie jou binnen haalt? Wat ga jij opleveren, creëren, regelen, coördineren of managen? Zorg dat je bewijs achter de hand hebt. Wat heb je al bereikt? Het verleden is tenslotte de beste voorspeller van de toekomst.

Stap 3. Klaar voor het echte (net)werk(en)

Netwerken is eigenlijk heel leuk (als we het geen netwerken noemen😉). Het doel is om advies en informatie te vragen. Dat begint met de vraag waarom je überhaupt wilt netwerken. Start met drie (virtuele) gesprekken met mensen uit je netwerk die het werk doen wat jij wilt doen en vraag ze om advies. Vrijwel iedereen vindt het leuk om jou verder te kunnen helpen! De kans is groot is dat zij jou weer kunnen doorverwijzen naar interessante gesprekspartners uit hun eigen netwerk of aanbevelingen voor je kunnen doen. Voor je het weet rol je in een aantal inspirerende gesprekken en heb je niet eens meer door dat je heel erg aan het netwerken bent…

a.s.r. en ontwikkeling
Bij a.s.r. nemen we jouw persoonlijke ontwikkeling serieus. We hebben daarom een ruim aanbod aan vakinhoudelijke opleidingen, vaardigheidstrainingen, ontwikkelprogramma’s en coaching. En omdat de veranderingen in onze omgeving elkaar steeds sneller opvolgen, investeren we in jouw duurzame inzetbaarheid via workshops, loopbaanadvies en loopbaantrajecten.

Karen van der Mark Talentadviseur