Maar liefst 128 a.s.r.-collega’s zetten zich eind maart in als gastdocent tijdens de 12e editie van de Week van het geld, een initiatief van Wijzer in geldzaken. De collega’s gingen allemaal vrijwillig langs bij scholen, om in gesprek te gaan over een goede en veilige omgang met geld. ‘Onwijs leuk om te doen, de kinderen waren heel geïnteresseerd, het ging echt leven bij ze,’ aldus a.s.r.-collega Niels Davids, die in deze blog samen met Femke Zeldenrijk zijn ervaringen als gastdocent deelt.
Geldzorgen zijn een veelvoorkomend probleem onder jongeren en jongvolwassenen. Daarom wordt er tijdens de Week van het geld onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ aandacht besteed aan de financiële vaardigheden van scholieren, om ze voor te bereiden op financiële zelfredzaamheid in de toekomst. ‘Heel belangrijk’, aldus Femke (Manager Personenschade bij a.s.r.): ‘Het is heel goed dat je het op deze manier collectief doet en daarmee een basiskennis kunt bieden, want de één weet enkel hoe je moet pinnen, terwijl de ander al kan uitleggen hoe je met een Bitcoin kunt betalen.’
Om de collega’s die gastlessen verzorgen te ondersteunen, organiseerde a.s.r. Foundation ook dit jaar weer een voorbereidingssessie, waarin het lesmateriaal werd doorgenomen en er tips, tricks en verwachtingen werden gedeeld. Niels (Business IT Consultant bij a.s.r.): ‘De sessie was heel waardevol, vooral omdat het voor mij de eerste keer was dat ik me als gastdocent inzette. Echt super dat dit vanuit a.s.r. gefaciliteerd wordt.’ Maar ook Femke, die dit jaar voor de 4e keer deelnam aan de Week van het geld, geeft aan hoe laagdrempelig het vrijwilligerswerk is. ‘Ik heb in mijn functie wel met financiën te maken, maar dat is absoluut niet noodzakelijk. Het lesmateriaal dat je krijgt doet vrijwel al het werk voor je.’
Ondanks de juiste materialen en voorbereiding is gezonde spanning echter niet helemaal weg te nemen, laat Femke weten: ‘Dat heb ik na 4 jaar nog steeds hoor!’ Waar ook Niels zich bij aansluit: ‘Ik stond in mijn vorige functie weleens voor CEO’s en CTO’s, dat vind ik minder spannend dan voor een klas staan, maar daarom is dit ook juist weer een mooie uitdaging voor jezelf. ’Femke: ‘En zo’n les geeft echt een voldaan gevoel. Het is heel leuk om te zien dat kinderen er voor willen gaan. Iedereen wil zo dicht mogelijk bij je zitten, alle plekken vooraan zijn bezet. Dat gaat hier op de werkvloer wel anders, dan gaat iedereen achterin zitten tijdens een presentatie. De leergierigheid van die kinderen is heel aanstekelijk.’
Het uiteindelijke doel van de gastlessen is om scholieren bewust te maken van geld en ze te leren hoe ze hier verstandig mee om moeten gaan. Naast de lessen Eurowijs, die Femke en Niels gaven, geven vrijwilligers bijvoorbeeld ook Fix je Risk, om jongeren meer te leren over verzekeren en zijn er verschillende lesprogramma’s voor leerlingen op het vmbo en mbo. ‘De gastles duurt maar een uurtje, maar vaak is de klas voordat je komt, al voorbereid. En ook na de les gaat de juf of meester nog in gesprek over het onderwerp’, aldus Niels. Dat deze collega’s zich dus ook de komende jaren blijven inzetten als vrijwilliger, daar is dan ook geen twijfel over mogelijk. Femke: ‘Als je de kans krijgt om jongeren wat te leren over zo’n belangrijk onderwerp dan is dat toch super gaaf om te doen, helemaal als dit door je werkgever wordt gestimuleerd!’
Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in ons DNA. We werken met respect voor onze omgeving en proberen zoveel mogelijk het goede te doen. Vrijwilligerswerk hoort daar ook bij. Daarom krijg je bij ons een dag per jaar betaald verlof voor een maatschappelijke activiteit, en hebben onze teamuitjes vaak een maatschappelijk karakter. Niet alleen waardevol voor de cliënten of maatschappelijke organisatie, maar ook voor jou als medewerker. Helpen door te doen.