De afgelopen maand was a.s.r. op dieet. Niet door minder te eten, maar door minder milieubelastend naar het werk te reizen. Bijvoorbeeld door vaker thuis te werken, de fiets of het OV te pakken, buiten de spits te reizen of zelfs te carpoolen. En dat wierp zijn vruchten af. Onder de deelnemers aan het landelijke Low Car Diet lijkt het aantal zakelijke autoritten maar liefst met de helft te zijn afgenomen. Leuk voor het milieu en ook voor de deelnemers zelf, zo merkten a.s.r.-collega’s Yanniek van Dooren, Theo van Schaffelaar en Wouter Weeda.
Communicatieadviseur Yanniek van Dooren: ‘Een eigen auto heb ik in Utrecht niet echt nodig, dus om CO2-uitstoot en kosten te besparen doe ik alles al zonder. Mijn fiets is mijn beste vriend en normaal gesproken rijd ik ook iedere dag met veel plezier dwars door de stad naar het a.s.r.-kantoor. Maar toevallig was tijdens het Low Car Diet mijn fietsband niet een, niet twee, maar drie keer lek. Een mooie gelegenheid om het openbaar vervoer van Utrecht te verkennen. Al snel kwam ik erachter dat ik niet de enige was die de bus richting de Uithof in de spits wilde pakken, en ik miste mijn dagelijkse portie beweging en frisse lucht toch wel een beetje.
Daarom begon ik mijn ochtenden met een uitgebreide wandeling door het park, stapte ik om 9 uur de bus in en ging ik ook na de spits in een rustige bus weer richting huis. Dat ritme was voor mij perfect, want dan kon ik aan het einde van de dag mooi nog wat dingen afmaken waar ik in de drukbezochte uren op kantoor niet aan toekwam. En ook in de bus kon ik nog eens een mailtje sturen of een stukje schrijven. Nu mijn fiets gemaakt is ga ik weer lekker trappen, maar dit is een mooie optie als het niet anders kan.’
Ook Theo van Schaffelaar (Coördinator Ruimtebeheer) vermijdt het liefst de drukte op de weg. ‘Ook voordat het Low Car Diet begon zat ik iedere dag voor 7 uur al op mijn plek en ging ik voor de spits naar huis om niet in de file te hoeven staan. Als ik ’s ochtends door het gebouw loop, zie ik dat steeds meer mensen het zelfde doen. Maar de afgelopen maand heb ik mezelf uitgedaagd om vaker met de fiets te komen: ook een manier om uit de spits te ontsnappen, en dan kan ik ook nog eens wat later komen of langer blijven als ik wil.
Ik woon 20 kilometer van het kantoor vandaan. Net te ver op een gewone fiets, maar met een e-bike is het goed te doen. De afgelopen maand fietste ik iedere week een of twee keer naar het werk op een e-bike die ik van a.s.r. kon lenen, en ik vind het ideaal. Ik hoef geen rekening te houden met drukte op de weg en vind het prettig om voor het werk al drie kwartier in de buitenlucht te zijn geweest. Met zo’n e-bike is de inspanning niet te hoog, en toch heb je het gevoel dat je bezig bent.
Nu het Low Car Diet voorbij is ga ik het a.s.r. fietsplan gebruiken om een eigen e-bike te kopen. Ik begin met een fietstocht per week en kan dan hopelijk steeds vaker de auto laten staan. Voor mezelf, maar ook voor het milieu. Het lijkt een druppel op een gloeiende plaat, maar alle beetjes helpen.’
Theo’s collega Wouter Weeda (Facilitair Locatiemedewerker) heeft de smaak van het fietsen ook goed te pakken. ‘Ik woon 26 kilometer van het werk, dus ook voor een e-bike vrij ver. Toch wilde ik graag de fiets pakken, want als ik fiets voel ik me fitter op het werk. Daarom heb ik twee jaar geleden een speedbike aangeschaft: de Ferrari onder de e-bikes. Nu fiets ik drie keer per week naar het werk, en sinds het Low Car Diet zelfs nog een dag extra.
Ik probeer altijd een recreatieve route te fietsen. Hele stukken door het bos, door de duinen en een stuk door de polder. Dan kan ik lekker doorfietsen en kom ik fris en energiek aan op het werk. Het voordeel van een speedbike is dat je nog minder last hebt van de wind. Het kost wel wat geld, maar daardoor besteed je wekelijks weer veel minder aan benzine.’
a.s.r. en duurzaam reizen
Bij a.s.r. vinden we dat we een verantwoordelijkheid hebben voor jouw vitaliteit en voor onze omgeving. Daarom stimuleren we duurzame en gezonde manieren om naar het werk te reizen. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van het a.s.r. fietsplan en/of hun km-mobiliteitsbudget inruilen voor een NS-Business Card met een OV Vrij abonnement. Fietsers kunnen bovendien parkeren in onze ruime fietskelder met veel laadplekken voor e-bikes, en gebruik maken van lockers, douches, kleedruimtes en de fietsenmaker die regelmatig langskomt.