Blog 'Ik kan mijn dochter op eigen kracht een toekomst bieden'

'Ik kan mijn dochter op eigen kracht een toekomst bieden'

Bij a.s.r. vinden we dat iedereen die dat wil de mogelijkheid krijgt om te werken en het beste uit zichzelf te halen – ook als je een arbeidsbeperking hebt. Daarvoor hebben we de Participatiedesk, waarmee we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid bieden om werkervaring op te doen en werknemersvaardigheden te ontwikkelen. Lycha Hendriks en Bart Krebaum vonden via de Participatiedesk een baan bij a.s.r. Lycha: ‘Ik kan mijn dochter op eigen kracht een toekomst bieden.’

Geen stereotype tienermoeder

Lycha Hendriks kreeg in september 2019 de kans om via de Participatiedesk aan de slag te gaan bij de afdeling Inkomen van a.s.r. ‘Op mijn zeventiende werd ik moeder van een dochter. Ik wilde haar laten zien dat ik geen stereotype tienermoeder ben, zonder baan en afhankelijk van anderen. Maar vanwege een lichamelijke aandoening werd mijn werk als kapper helaas te zwaar. Ik was dankbaar voor de kans om via de Participatiedesk een re-integratietraject te volgen en ging er vol voor. Ik begon met het controleren van NAW-gegevens van AOV-verzekerden en het opvragen van ontbrekende informatie, en al snel mocht ik meer doen. Ik vond het werk zó leuk dat ik solliciteerde op de vacature Klantadviseur Zorg. Ik vroeg om een kans mijzelf te bewijzen en heb ze gelukkig kunnen overtuigen.’

Lycha kreeg de baan, haalde het diploma Wft Zorgverzekeringen en groeide al snel uit tot een vraagbaak voor collega’s. ‘Dankzij de kans van a.s.r. ben ik in veel opzichten gegroeid en is het mij gelukt niet afhankelijk te zijn van de overheid of een partner. Ik kan mijn dochter op eigen kracht een toekomst bieden. Zij en mijn partner zijn trots op mij en zelf ben ik dat ook.’

Lees ook: 'Werken met een arbeidsbeperking: ik weet nu dat het kan'

Benieuwd naar de Participatiedesk?
Lees meer
'Ik heb mijn baan aan de Participatiedesk te danken'

Ook Bart Krebaum vond via de Participatiedesk een vaste baan bij a.s.r. ‘Door mijn aangeboren visuele beperking zie ik anderhalf procent. Dat zijn de grove lijnen; details en gezichtsuitdrukkingen kan ik niet onderscheiden. Ik heb daarom mijn hulphond Jockey altijd bij me. De meeste collega’s zijn fan van hem, ze komen ‘m aaien of geven wat lekkers. Met hulp van speciale programma’s op mijn computer, waarmee ik gigantisch kan inzoomen, lukt het om te lezen en informatie op te zoeken. 

Het leukste aan mijn werk vind ik het contact met klanten. Dus toen ik na twee tijdelijke klussen de vraag kreeg of ik als Klantadviseur voor de Doorgaandesk bij a.s.r. wilde blijven, was ik heel blij. Ik heb mijn baan aan de Participatiedesk te danken.’

Lees ook: 'De Participatiedesk heeft me gebracht waar ik nu ben'

Participatiedesk a.s.r.

Via de Participatiedesk krijgen medewerkers met een arbeidsbeperking de mogelijkheid een opdracht of functie te vervullen onder begeleiding van een jobcoach. Zodra een opdracht eindigt, zoekt de Participatiedesk een andere opdracht voor de medewerker of stroomt de medewerker uit in een vaste functie. Mede dankzij de Participatiedesk heeft a.s.r. als enige verzekeraar trede 1 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemer (PSO), een objectief meetinstrument en keurmerk gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt.

a.s.r. en diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie
Bij a.s.r. geloven we dat verschillen ons samen sterker en beter maken en staan we voor gelijke carrièrekansen voor iedereen. We streven naar een inclusieve cultuur, waarin verschillen worden herkend, gewaardeerd en benut. En we sluiten niemand buiten. Iedereen die zijn talenten wil inzetten om onze doelstellingen te realiseren krijgt de ruimte om dat te doen, ongeacht gender, leeftijd, afkomst of geaardheid. Lees meer.

Martin Veldhuijzen