Home Blog Hoe feedback jou verder kan helpen

Hoe feedback jou verder kan helpen

Praten over elkaars successen is makkelijk en leuk. Maar praten over elkaars valkuilen voelt voor veel mensen als het moeilijkste wat er is. Daarom doen we liever het eerste, en dat is eigenlijk best jammer. Onze valkuilen geven namelijk pas echt aan waar onze ruimte voor ontwikkeling ligt. Hoe zorg je dat je toch de feedback krijgt die jou verder helpt? En hoe haal je daar vervolgens iets waardevols uit? 

Ook groeien bij a.s.r.?
Bekijk de vacatures
Slim feedback vragen

Begin met nadenken over wat voor feedback je graag wil ontvangen. Vakinhoudelijke feedback, bijvoorbeeld over je prestaties van deze week, wordt over het algemeen gezien als een prettig hulpmiddel om je werk te verbeteren. Het is logisch om te vragen en voor de ander ook vaak makkelijk om te geven. Maar zodra feedback persoonlijk wordt, krijgt het een hele andere lading. 

Vind je het lastig om persoonlijke feedback te vragen, omdat het meer doet met je gevoel? Dan is het verstandig om wat langer na te denken over de vorm. Stel bijvoorbeeld voor om dat gevoelige onderwerp te bespreken tijdens een lunchwandeling. Gaat het om vakinhoudelijke feedback die niet zo dichtbij komt? Geef dan vooral duidelijk aan waar je inhoudelijk naar op zoek bent. Wil je concrete afspraken maken met je leidinggevende of collega? Vertel dat dan. Daarmee zorg je dat de feedbackgever meer aandacht kan besteden aan de inhoud van de feedback dan aan de vorm.

Veilige omgeving

Een veilige omgeving is belangrijk voor het geven en ontvangen van feedback. Daar kun je aan bijdragen door zelf initiatief te tonen. Zoek in je eigen omgeving naar mensen waar je veel mee samenwerkt en stel voor om elkaar feedback te geven. Want als jij eerlijk feedback geeft aan anderen, zal je merken dat jouw collega’s zich ook comfortabel genoeg voelen om jou te voorzien van waardevolle feedback. Vinden je collega's het lastig om feedback te geven? Maak je vragen dan specifieker. ‘Hoe vind je dat ik omga met klanten?’ of ‘Wat kon ik beter doen in deze situatie?’ 

Feedback in je voordeel gebruiken

Het verwerken van feedback is niet altijd makkelijk, zeker als de feedback meer aanvoelt als kritiek dan als goedbedoeld advies. Je herkent het vast wel: je werkt ontzettend hard aan een project en bent opgelucht dat je klaar bent. Althans, je denkt dat je klaar bent, want je ontvangt onverwachts toch wat feedbackpuntjes, waardoor je nog even door moet. Het is logisch dat je dan eerst even baalt en het gevoel krijgt dat de feedback alleen maar een blokkade vormt. Best jammer, want die ongevraagde feedback is vaak veel waardevoller dan je denkt. Zeker als je er echt van baalt: de waarheid doet soms toch een beetje pijn. 

Als je merkt dat iemands feedback je demotiveert, kan het helpen om je af te vragen waarom de feedbackgever jou feedback geeft. Hopelijk kom je erachter dat een groot deel echt bedoeld is om jou verder te helpen. Het achterhalen van de positieve intentie achter iemands feedback kan van kritiek een goedbedoeld advies maken. En dat helpt jou om er met meer motivatie mee aan de slag te gaan. Wordt de feedback toch persoonlijker dan je verwacht had? Zoek dan juist naar de kern van de boodschap. Zo voorkom je dat je blijft hangen in een negatief gevoel en vind je sneller een aangrijpingspunt waar je concreet acties op kan ondernemen.  

a.s.r. en feedback

Bij a.s.r. vinden we het belangrijk dat collega’s voldoende feedback krijgen om zichzelf te blijven ontwikkelen. Aan de hand van een 360-graden feedbacktool kun je collega’s uitnodigen om je anoniem feedback te geven, en tijdens Het Andere Gesprek bespreek je je doelen, ambities en verbeterpunten met je leidinggevende en collega’s. Hoe vaak je dit gesprek aangaat, hoe je het gesprek voert en wat er besproken wordt, bepaal je samen met je gesprekspartners. Zo krijgt iedereen de vrijheid om te zoeken naar een vorm waarin ontwikkeling prettig besproken kan worden.

Storm Janssen