Home Blog Gun jezelf lummeltijd

Gun jezelf lummeltijd

Vanuit de file ren je uit de auto direct naar je eerste afspraak. Daarna vlieg je van afspraak naar afspraak. Tijd om een toiletstop te maken heb je eigenlijk niet en een broodje eet je tussen de zaken door. Wanneer je van de ene vergaderruimte naar de andere loopt, check je snel je social media en het nieuws op je telefoon. En ’s avonds ga je in hetzelfde tempo door met eten, sporten en sociale activiteiten. Misschien tik je tussendoor ook nog wel even een mailtje weg.

Stress is niet altijd slecht

Er is niets mis met kortdurende stress. Als je onder druk staat geven je hersenen een signaal af, dat je 'paraat' houdt. Op die manier heb je grote focus en kun je optimaal presteren. De effecten zijn normaal gesproken van korte duur, waarna je lichaam even de tijd nodig heeft om zich te herstellen. Maar als je lichaam niet voldoende rustmomenten heeft en continu onder spanning staat, ontstaat er chronische stress. 
 
Als je lang stress ervaart of als stressvolle situaties elkaar te snel opvolgen, heeft je lichaam geen tijd om zich te herstellen. De stress stapelt zich dan op. Dus een goede balans tussen inspanning en ontspanning is essentieel om te kunnen blijven functioneren. 

Te weinig offline

In deze tijd is helemaal offline gaan een zeldzaamheid. We zien veel mensen de momenten waarin ze even niets hadden kunnen doen, invullen met de telefoon. Onderweg in de bus, in de wachtkamer bij de arts en ook in de lunchpauze wordt er driftig op de telefoon gescrold. Dit geeft allemaal prikkels die je hersenen vervolgens moeten verwerken. Dit kan eraan bijdragen dat gedurende de dag jouw batterij snel opraakt en dit zorgt voor een opeenstapeling aan stress. 
Daarom is het verstandig rust in te plannen om je lichaam de tijd te geven om te herstellen. Ga bijvoorbeeld even sporten, tuinieren of pak een oude hobby weer op. Want door te ontspannen schakel je mentaal even ‘uit’.

Tijd om te lummelen

Een andere effectieve manier om je lichaam te ontstressen is door te lummelen. Lummelen oftewel lanterfanteren (ook zo’n leuk woord), gewoon even niets doen. Het maken van een doelloze wandeling, staren uit het raam of het doen van een dutje. Dit is geen nieuw concept. Wel een term die een negatieve lading kent. Wat zullen je collega’s denken als jij ongegeneerd uit het raam staart terwijl het hartstikke druk is? Je komt immers om te werken.

Toch is het raadzaam zelf (korte) momenten tijdens de dag te besteden aan even niets, lummeltijd dus! Schakel even helemaal uit. Alan Lightman, hoogleraar Menswetenschappen aan het Massachusetts Institute of Technology stelt in een artikel in NRC van vorig jaar dat je hiermee niet alleen geestelijke schade voorkomt, maar ook je creativiteit aanboort en je focus verscherpt. 

Samen gezonder én beter presteren

Dus wanneer jij door de dag rent, vraag jezelf dan af wat op de lange termijn gezond voor je is. En beter nog, wijs je collega die net zo hard rent ook op de positieve effecten van lummelen. Zo creëren we met elkaar een omgeving waarin je optimaal kan presenteren, zonder stress. 

a.s.r. en vitaliteit

Bij a.s.r. vinden we dat we een verantwoordelijkheid hebben wat betreft jouw vitaliteit. Daarom besteden we veel aandacht aan goede werkplekinrichting en arbeidsomstandigheden. We hebben een interne sportschool en met ons gratis vitaliteitsaanbod kun je meedoen met bokslessen, hardlooptrainingen en workshops over bijvoorbeeld mindfulness, slapen en stress.