In deze tijd van online en offline netwerken en krapte op de arbeidsmarkt worden traditionele manieren van werven steeds meer ter discussie gesteld. Is solliciteren met een sollicitatiebrief en CV nog wel van deze tijd? En wat zijn je alternatieven? De recruiters van a.s.r. geven hun tips voor de sollicitatie van 2020.
De sollicitatiebrief heeft jarenlang een nuttige rol gespeeld als een verdieping op het CV en een middel om jouw energie, je persoonlijkheid, je motivatie voor het bedrijf en je geschiktheid voor een functie aan te tonen. Dit is extra belangrijk wanneer uit het CV niet duidelijk blijkt wat de match is of vragen oproept, bijvoorbeeld in het geval van een carrièreswitch. Maar een traditionele sollicitatie met een CV en een brief is al lang niet meer de enige manier om bij recruiters in het visier te komen. Zo kan het ook:
Heb je een bekende in de organisatie die jou bij recruitment kan introduceren? Maak daar gebruik van! Deze collega kan onderbouwen waarom jij op inhoudelijk en persoonlijk vlak bij de functie en bij a.s.r. past, en is misschien nog wel geloofwaardiger dan jouw sollicitatiebrief. Zorg dat jouw contact je naam doorgeeft aan de betrokken recruiter en stuur je CV op met jouw contact in de CC. Zo trigger je de recruiter dat je via een collega komt en vergroot je jouw kansen.
Heb je jouw droombaan nog niet gevonden, of sta je open voor nieuwe kansen? Met een goed, vindbaar en up-to-date LinkedIn-profiel heb je een grote kans dat recruiters jou benaderen met een interessante rol die goed bij jouw ervaring en interesses past. Vaak word je dan direct uitgenodigd voor een gesprek en is een sollicitatiebrief niet meer nodig. Hoe je tot zo’n prachtprofiel komt? Daarover meer tips in onze blog over solliciteren via LinkedIn.
Solliciteer je voor een creatieve baan? Zijn er met jou waarschijnlijk nog veel andere kandidaten en wil je opvallen tussen de rest? Overweeg dan om jouw brief eens in een ander format te gieten. De sollicitatievideo is inmiddels algemeen bekend, maar denk ook eens aan een infographic of een magazine(cover) waarin je laat zien wie jij bent. Door net wat anders te doen dan de andere sollicitanten word je niet snel vergeten, en je laat meteen in de praktijk zien wat je kunt. Toegegeven: dit kost wat extra moeite. Maar die extra moeite geeft je voor een populaire vacature in een creatief vakgebied wél een streepje voor. En je zult zien dat jouw anders-dan-anders sollicitatie nog leuk is om te maken ook!
De gouden tip is eigenlijk heel simpel: gebruik je netwerk als je dat hebt, en zorg anders dat je jezelf heel goed pitcht aan de recruiters. Of dat met een goede brief is, een prachtig LinkedIn-profiel of een creatief knutselwerk, dat maakt niet eens zo veel uit. Als je jezelf maar laat zien!