Blog a.s.r. leest online voor tijdens Nationale Voorleesdagen

a.s.r. leest online voor tijdens Nationale Voorleesdagen

Al zes jaar lang lezen collega’s van a.s.r. tijdens de Nationale Voorleesdagen voor aan peuters, kleuters en kinderen in het basisonderwijs. Voorlezen op school of op ons hoofdkantoor zat er dit jaar vanwege de lockdown helaas niet in. Maar daar lieten we ons niet door weerhouden: 50 collega’s doken de afgelopen twee weken online met de klas de kinderboeken in.

Normaal gesproken gaan de Nationale Voorleesdagen voor a.s.r. van start met het Nationaal Voorleesontbijt op ons hoofdkantoor in Utrecht en scholen in de buurt. In plaats daarvan heeft a.s.r. dit jaar in samenwerking met FC Utrecht voorleesvideo’s opgenomen en lazen collega’s online voor aan de klas van hun (buurt)kinderen. Zo ook Tim Korzilius (Inkoper en Regisseur Zorg) en Gerdy Olivier (Inkoper en Regisseur Schade).

Wiebelende kleuters en Teams-etiquette

Tim las twee jaar geleden voor het eerst voor in de klas van zijn oudste zoon. ‘Meedoen was voor mij een logische beslissing, want voorlezen is aan de orde van de dag bij ons thuis. Wij lezen onze jongens Florian (4) en Luciën (7) iedere avond voor, op dit moment uit Jip en Janneke en Ravelijn, en overslaan behoort niet tot de mogelijkheden als het aan onze kinderen ligt… 

Dit jaar hebben mijn vrouw en ik voor het eerst online voorgelezen aan twee groepen van basisschool De Pionier. Woensdag 20 januari deden we de aftrap met het boek Coco kan het! in groep 1. Het blijft een uitdaging om deze groep geboeid te houden en via de camera de plaatjes van het boek te laten zien. Een wiebelende kleuter op schoot die ook graag alles wil laten zien, maakte het niet makkelijker. Toch lukte het om een groot deel van de kleuters aan te haken en was het voor een aantal ouders weer een momentje om de kleintjes iets anders te bieden in deze lastige thuissituatie.

Twee dagen later was groep 4 aan de beurt met het boek De Gorgels en de grote operatie van Jochem Meijer, bij ons thuis al langere tijd een bestseller. Mijn zoon Luciën mocht vooraf een opdracht bedenken: ‘teken je favoriete Gorgel of bedenk er zelf een’. Deze tekeningen werden door de juf in een PowerPoint gezet en volgende week mag iedereen er wat over vertellen. Je ziet dat de kinderen steeds handiger worden met Microsoft Teams en zich niet altijd aan de etiquette houden. Maar uiteindelijk zaten de meeste kinderen lekker te tekenen en te luisteren. Ik ben benieuwd naar de tekeningen en hoop stiekem dat de juf volgend jaar iets makkelijkers uitkiest dan de Gorgels. Jochem Meijer houdt van lastige-lange-woorden-en-zo-vroeg-in-de-ochtend komt dat er af en toe nog niet helemaal vlekkeloos uit…

Bijdrage aan enthousiasme voor lezen

Gerdy las tijdens de Nationale Voorleesdagen via Microsoft Teams voor aan de klas van haar dochter Pien, groep 3a van de Odyssee in Utrecht. ‘Dat heb ik met veel plezier gedaan. Ik heb me aangemeld voor deze actie omdat lezen ontzettend belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Het stimuleert de taalontwikkeling en daarmee uiteindelijk de leerprestaties. Eigenlijk heel logisch, want als je beter begrijpt wat er staat, kun je beter leren en onthouden. Daarnaast is het leuk om je te verliezen in een andere wereld en je fantasie te laten prikkelen of nieuwe kennis op te doen. Dat is ook heel goed voor het inlevingsvermogen. 

Ik las voor uit Bibi’s doodgewone dierenboek van Bibi Dumon Tak. Ik heb online een begin gemaakt en de juf leest verder wanneer de school weer opengaat. Met voorlezen via Teams mis je helaas wel een groot deel van de interactie. In de klas is meer ruimte om het thema na het voorlezen te bespreken en te kijken of iedereen het goed begrepen heeft. Wel merkte ik dat de kinderen geboeid aan het luisteren waren en ook aan mijn dochter merkte ik dat het verhaal aansprak. Het was een leuke afwisseling voor de online lessen die de kinderen inmiddels gewend zijn. Ik hoop dat ik een klein beetje heb kunnen bijdragen aan het enthousiasme voor lezen.’

Helpen door te doen

Voorlezen lijkt misschien maar weinig met verzekeren te maken te hebben, maar niets is minder waar. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het overgrote deel van de mensen die in de schuldhulpverlening zitten, grote moeite heeft met lezen, schrijven en rekenen. Een goede taalvaardigheid is een eerste aanzet om een stabiele financiële situatie te krijgen en te houden, en voorlezen helpt daarbij. Daarom pakken medewerkers van a.s.r. tijdens de Nationale Voorleesdagen de (prenten)boeken uit de kast, ook tijdens de lockdown. Volgend jaar hopelijk weer in de klas!

a.s.r. en de maatschappij
Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in ons DNA. We werken met respect voor onze omgeving en proberen zoveel mogelijk het goede te doen. Vrijwilligerswerk hoort daar ook bij. Daarom krijg je bij ons een dag per jaar betaald verlof voor een maatschappelijke activiteit, en hebben onze teamuitjes vaak een maatschappelijk karakter. Niet alleen waardevol voor de cliënten of maatschappelijke organisatie, maar ook voor jou als medewerker. Helpen door te doen.

Yanniek van Dooren Communicatieadviseur