Remco Homberg
Design Lead
{ "menu": { "text": "Menu" } } { "searchBar": { "placeholder": "Doorzoek de site", "buttonText": "Zoeken", "formAction": "/zoekresultaten" } }

Als UX Design Lead bij a.s.r. kan ik echt iets opbouwen

Drie jaar geleden ruilde Design Lead Remco zijn werk aan de bureauzijde in voor een baan bij a.s.r. ‘Vanuit de organisatiekant kan ik echt de diepte ingaan en iets opbouwen. Ik bouw niet alleen aan de digitale presentatie van a.s.r., maar ook aan de volwassenheid van het designteam.’

Dit doe ik

Samen met mijn 17 collega’s in het Design Chapter zet ik me in om gebruikers te ontzorgen en een fijne online ervaring te geven bij a.s.r. Dat doen we vanuit Scrum-teams, die onze businesslines bedienen met alle zaken die online uitingen behoeven. Daarnaast delen we onderling kennis om de klant nog beter te kunnen bedienen en werken we aan een gemeenschappelijke designvisie. Dat is belangrijk, want projecten worden steeds meer a.s.r.-breed. Dat betekent ook dat we veel samenwerken met verschillende stakeholders. Dat vind ik leuk: verbindingen leggen en het samen doen. 

Als Design Lead is het mijn voornaamste taak om te zorgen dat de ontwerpers goed en fijn kunnen werken vanuit een gezamenlijke visie, en in de tussentijd veel lol hebben samen. Ik ben veel bezig met de ontwikkeling van anderen en vind het mooi om te zien hoe de ontwerpers groeien, mondiger worden en steeds meer de rol van adviseur innemen. Door kritisch te zijn, echt mee te denken en de eindgebruiker in het proces te betrekken worden we binnen a.s.r. steeds beter gevonden en gezien als serieuze partner. Daar ben ik trots op.

Onze werkzaamheden zijn niet in vaste kaders gegoten: als je kansen ziet, kun je daar invulling aan geven.

Eén a.s.r.

We zijn met het team druk met verschillende projecten om de online dienstverlening van a.s.r. te verbeteren. Onze grootste uitdaging op dit moment is om te zorgen voor meer eenheid en uniformiteit. Zo werken we met de designers aan meerdere projecten om te zorgen dat klanten al hun producten centraal kunnen vinden, zodat ze het gevoel hebben dat ze met één a.s.r. te maken hebben. 

Daarnaast werken we aan een design system: een gemeenschappelijke visuele taal die door zowel designers als developers te gebruiken is. Zodat we eenheid uitstralen, maar ook zodat we niet steeds opnieuw het wiel hoeven uit te vinden en ons bezig kunnen houden met de dingen die er echt toe doen. Verder zijn we ook nog bezig met nieuwe applicaties voor verschillende bedrijfsonderdelen. Dat loopt allemaal door elkaar heen, dus een dag is nooit saai!

Gerelateerde vacatures
Van bureau naar verzekeraar

Voordat ik de overstap maakte naar a.s.r., werkte ik bij diverse bureaus. Als je mij toen had verteld dat ik nu bij een verzekeraar zou werken, had ik je niet geloofd. Maar ik was toe aan een stap buiten mijn comfortzone en voelde een onwijs goede klik en met de mensen op de afdeling Klantbeleving & Digitaal. Die klik met de mensen en het duurzame karakter van a.s.r. hebben mij overtuigd om over te stappen.

Vanuit de organisatiekant kan ik echt de diepte ingaan en iets opbouwen. Ik bouw aan de digitale presentatie van a.s.r., maar ook aan de volwassenheid van het designteam. De werkzaamheden zijn niet in vaste kaders gegoten, dus als ik kansen zie, kan ik daar direct wat mee doen. En door de ambitieuze mentaliteit in het team voelt het toch nog een beetje als een bureau. Ik merk wel dat er bij een organisatie meer overlegd wordt, dat er meer politiek is en dat beslissingen langzamer gemaakt worden. Ik zie het als een uitdaging om daar op een goede manier gebruik van te maken om dingen te bereiken. 

Samen doen

De designers werken dagelijks samen met hun Scrum-teams, dus als Design Chapter moeten we elkaar meer opzoeken. Met dagelijkse digitale stand-ups blijven we op de hoogte van waar iedereen mee bezig is tijdens design meetings presenteren we ons werk, geven we elkaar feedback en gaan we echt de diepte in. Het wordt steeds meer automatisme om dingen te delen, hulp te vragen en suggesties te delen. Dat is mooi, want samen hebben we heel veel kennis en kunnen we veel van elkaar leren.

Ook buiten het werk doen we regelmatig iets leuks samen. De afdeling Klantbeleving & Digitaal staat bekend om de leuke borrels en de Scrum-teams hebben regelmatig uitjes: van karten tot escape rooms of een restaurantje in. We hebben de juiste balans gevonden tussen gas geven en de teugels laten vieren en maken altijd wel ruimte voor een (woord)grapje.

Blik op de toekomst

Online dienstverlening zit steeds meer in de kern van organisaties, dus het Design Chapter groeit hard en er zijn nog veel uitdagingen waar we onze tanden in kunnen zetten. Ik ben blij als het Design Chapter een hechte club blijft en ontwerpers het gevoel hebben dat ze op de juiste rails zitten, waarde kunnen creëren voor de klant en vooruitgaan. En dat gebruikers denken: bij die club voelt het goed. Daar doe ik het voor.


Verhalen van andere collega's