De website van a.s.r. maakt gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de website goed te laten werken en om de website, volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Hiermee kun je feedback geven of onze informatie delen op social media. Of om relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Als Klantadviseur Zorg bij a.s.r. zorgt Gerda Borkert voor een positieve klantervaring. 'Die aandacht voor de ander neem ik mee naar mijn vrijwilligerswerk als online voorlezer, zodat mijn taalmaatje Yousef de aandacht krijgt die hij verdient.'
Vanuit mijn rol als Klantadviseur help ik klanten met vragen en klachten over hun zorgverzekering, met als doel dat ze zo blij mogelijk de telefoon weer ophangen. Daar ben ik op 1 december 2019 mee begonnen: midden in het zorgseizoen, dus ik viel meteen met mijn neus in de boter! Inmiddels is mijn contract verlengd en doe ik mijn werk nog steeds met veel plezier. De werksfeer is prettig en ik voel me echt gewaardeerd. Ik ben al wat ouder en pas sinds een paar jaar weer fulltime werkzaam, maar dat maakt bij a.s.r. niet uit. Hier word ik juist gewaardeerd voor mijn ervaring en het begrip dat ik mede door mijn leeftijd heb voor andere mensen. En daarnaast worden wij als medewerkers gestimuleerd om iets te doen voor de maatschappij. Dat vind ik zelf heel belangrijk, dus dat sprak mij meteen aan.
Een van de activiteiten waarvoor ik me via de a.s.r. foundation kon aanmelden was voorlezen aan kinderen met een taalachterstand. Ik heb zelf drie kinderen, waarvan er één meervoudig gehandicapt is, dus ik begrijp hoe het is voor een kind om een achterstand te hebben. Ik weet hoe belangrijk inclusie is en daar draag ik graag aan bij. Ik lees nu 2 à 3 keer per week voor aan Yousef, een jongen van 8 met Syrische ouders die thuis alleen maar Arabisch spreekt. Door een paar keer per week met hem door te brengen, hem voor te lezen, samen liedjes te luisteren en gewoon te kletsen, help ik hem bij zijn taalontwikkeling. Spelenderwijs leren, daar wordt hij vrolijk van. En andersom is het voor mij ook superleuk om te doen.
Het voorlezen gaat vanwege de coronamaatregelen online. Daar ben ik niet zo handig mee, dus dat was in het begin heel spannend. De eerste paar sessies waren wat rommelig, maar toen het eenmaal lukte was dat echt een overwinning. Nu voel ik me helemaal comfortabel online. Het heeft ook veel voordelen, want er is digitaal veel mogelijk om de sessies afwisselend te maken. Ik kan een boek in beeld laten zien, maar bijvoorbeeld ook liedjes luisteren, linkjes doorsturen en chatten met taal en emoticons.
Daarnaast is er minder afleiding dan bij een huisbezoek en blijft er meer tijd over om echt aandacht te geven aan het kind. Ik merk dat Yousef die aandacht heel fijn vindt. Hij is slim en wil graag, dus als ik er ben haalt hij enthousiast zijn Doeboek tevoorschijn en vertelt hij welke opdrachten we kunnen gaan doen. En laatst vroeg hij wanneer ik bij hem thuis kwam lezen. Zo lief, dat blijft me bij.
Hoewel ik het in eerste instantie voor Yousef doe, is het voorlezen voor mijzelf ook heel belangrijk, fijn en bijzonder. Ik krijg er energie van, het helpt me bij het gebruik van online tools en ik ervaar nog eens extra hoe goed het is om contact te hebben met zo’n lief kind en om onbevooroordeeld naar anderen te kijken. Het is een manier om een stukje dichter bij elkaar te komen. Als ik zie hoe blij Yousef is, dan vervalt al het andere. Dat gun ik iedereen, dus als je de kans krijgt: overweeg het. Je geeft energie, maar krijgt er ook veel voor terug. Het is een win-winsituatie.