Home Blog Veilig en verantwoord terug naar kantoor

Veilig en verantwoord terug naar kantoor

Het thuiswerken hebben we inmiddels goed onder de knie. Toch hebben sommige collega’s behoefte om eens in een andere omgeving te werken of elkaar weer op een veilige manier te kunnen ontmoeten. Daarom hebben verschillende collega’s de afgelopen maanden hard gewerkt om het mogelijk te maken op anderhalve meter afstand op kantoor te werken. Dankzij hun inspanningen kunnen medewerkers die dat willen sinds 2 juni weer geleidelijk op kantoor komen werken.

Alles voor een veilige werkomgeving

De afgelopen maanden zijn er verschillende maatregelen ingevoerd om medewerkers te helpen zich op een veilige manier door het kantoor te kunnen bewegen. Pijlen, stickers en borden om aan te geven waar mensen moeten lopen, welke trap ze moeten nemen en welke bureaus ze wel en niet kunnen gebruiken, een reserveringssysteem om een maximaal bezettingspercentage te garanderen, keycords om bezette toiletruimtes te markeren (inmiddels omgedoopt tot de ‘plasketting’), smileys om een gebruikte werkplek mee aan te duiden en een verlaagde capaciteit van vergaderruimtes, om zomaar wat te noemen. Alles voor een veilige werkomgeving. 

Marco Meetz (Hoofd Facility & Support): ‘Dit soort hulpmiddelen geeft medewerkers de mogelijkheid om het kantoor veilig te gebruiken, maar gezond verstand blijft belangrijk. Uiteindelijk zijn het de medewerkers zelf die ervoor zorgen dat het pand een veilige werkomgeving is. En tot nu toe gaat dat goed.’

Goed geregeld

HR Officer Renate Lagerweij kwam vanaf half maart al regelmatig naar kantoor om post te ontvangen en brieven te versturen. ‘In het begin was dat erg vreemd. Het leven was weg uit ons mooie gebouw. Nu is dat gelukkig anders, ik kom weer collega’s tegen. Die toevallige ontmoetingen maken het makkelijker om bijvoorbeeld snel iets te overleggen. Op een veilige manier, want met duidelijke looproutes, eenrichtingsverkeer in het trappenhuis en de bekende plasketting is het allemaal prima geregeld.’

Dat het goed geregeld is beaamt ook Paulien Janssen (Strategie Consultant Leven & Pensioenen). ‘Op de deuren van vergaderzalen staan zelfs tips voor waar je allemaal aan moet denken. Dat schept duidelijkheid. Na drie maanden thuiswerken is het fijn om weer eens in een andere werkomgeving te zitten, om collega’s tegen te komen en een praatje te maken. Bovendien hoef ik nu voor een kopje koffie van de Hotspot niet meer in de rij te staan!’

Eindelijk weer collega's zien

Hans Vos (Teammanager Corporate Communicatie) kon na tien weken thuiswerken niet wachten om weer wat collega’s te zien. ‘Zodra de reserveringsapp online stond heb ik meteen vier dagen geboekt. Op de afdeling is het nog vrij leeg door de maximale bezetting. Maakt niet uit. Ik zit weer in ons prachtige pand en vind het leuk om weer een paar collega’s te zien onderweg naar het restaurant. Hoewel de productiviteit nog even niet te vergelijken is met thuiswerken, dat moet ik toegeven.’

Fijn en ongestoord werken

Van een lagere productiviteit heeft Anna Boet (Klantbeheerder a.s.r. Vitality) geen last. ‘Voor mij is het fijn om op kantoor een goede werkplek te hebben. En doordat er nog maar weinig mensen op kantoor werken, kan ik me heel goed concentreren. Soms zie ik de hele dag niemand op de afdeling. Mijn appartement is niet zo groot, dus thuis zit ik vaak met een slechte houding of aan een strijkplank te werken. Nu kan ik fijn werken op het werk en voelt thuis weer echt als thuis.’

Nu we zien dat het werken op kantoor goed en veilig gaat, kan de maximale bezetting deze week van tien naar twintig procent. En hopelijk kunnen we in de toekomst met nog meer collega’s samen op kantoor werken. Thuiswerken zal ongetwijfeld belangrijk blijven, maar gelukkig zijn we daar bij a.s.r. wel aan gewend.

Rondleiding door het anderhalvemeterkantoor

Yanniek van Dooren Communicatieadviseur