De website van a.s.r. maakt gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de website goed te laten werken en om de website, volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Hiermee kun je feedback geven of onze informatie delen op social media. Of om relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Je was zo lekker bezig met solliciteren, en ineens moet je thuisblijven. Kom je dan nog wel verder met je zoektocht naar een leuke baan? Jazeker! Een steeds groter deel van het recruitmentproces gaat namelijk online. Uit een onderzoek uit 2017 blijkt dat vier van de vijf recruiters social media inzetten voor het werven van nieuwe werknemers, en dat zelfs 95% van de managers online informatie over sollicitanten opzoekt. Twee jaar later zijn die percentages naar verwachting alleen maar hoger. Jij hebt jouw missie voor de komende weken gevonden: je droombaan vinden via LinkedIn. Zo doe je dat.
Een inkoppertje, maar daardoor niet minder belangrijk: zorg dat je profiel up-to-date is. Denk aan een professionele foto, een korte samenvatting over jouw focus en toegevoegde waarde en een pakkende onderwerpregel, en vergeet natuurlijk je werkervaring niet. Je wil laten zien wat je waard bent, dus noem concrete voorbeelden en successen. Voor een optimale geloofwaardigheid kun je (oud-)collega’s vragen om een referentie achter te laten of je kwaliteiten te onderschrijven.
Wist je dat LinkedIn je de optie geeft om recruiters te laten weten dat je beschikbaar bent, zonder dat dit openbaar op je profielpagina komt te staan? Superhandig, vooral als je daarbij aangeeft waar je specialiteiten en interesses liggen. Zo komt je profiel vanzelf bij de juiste recruiters terecht. Bedenk daarnaast welke zoekwoorden recruiters in jouw werkveld waarschijnlijk gebruiken om kandidaten te vinden, en gebruik die in je profiel om je vindbaarheid nog verder te vergroten.
Iedere netwerker weet: je geeft eerst aan anderen voordat je zelf iets terug verwacht. Online is dit niet anders. Voeg dus eerst waarde toe voor anderen in je werkveld: post over dingen waar je veel van weet, meng je in discussies, voeg je bij groepen en deel daar tips en ideeën. Behalve dat je er een hoop van leert, breid je zo (zonder fysiek contact) je netwerk uit en werk je ook nog aan je online merk en zichtbaarheid. Dat zijn niet twee, maar drie vliegen in één klap.
Je profiel is up-to-date en vindbaar, je laat zien wat je waard bent en helpt je netwerk. Dan is het nu eindelijk tijd om dat netwerk in actie te zetten! Maar onthoud: je bent niet de enige die om de aandacht van jouw connecties vraagt. Vraag dus zeker om hulp, maar doe het op een manier die uniek is en echt bij jouw past. Ben je creatief en goed met beeld? Maak dan een poster of een infographic. Moet je het hebben van je persoonlijke charme? Neem een video op. Het maakt niet uit welke vorm je kiest, als het maar opvalt en laat zien dat je er moeite in hebt gestoken. Dan zijn je connecties meer geneigd om je meteen te helpen of je oproep te herinneren wanneer een mogelijkheid zich voordoet.
Ben je dan helemaal op je netwerk aangewezen? Niet helemaal. LinkedIn is namelijk ook heel handig om zelf vacatures te zoeken. Veel vacatures staan nu geïntegreerd op het platform, waaronder die van a.s.r. Op basis van jouw profiel en je interesses zoekt LinkedIn de meest relevante vacatures, waar je zelf naar hartenlust doorheen kunt scrollen. Niet zo veel tijd over? Stel dan een vacature-alert in en ontvang de nieuwste jobs in je mailbox. Zo ben je er altijd op tijd bij vind je binnen no-time jouw droombaan.