Home Blog Samenwerking op het actuariaat

Samenwerking op het actuariaat: 'Je staat er niet alleen voor'

Als Financial Risk Analist op het actuariaat Schade Reporting maakt Roderic van der Meulen het zijn missie om de schade- en premievoorzieningen zo goed mogelijk vast te stellen en te analyseren. Roderic is pas tevreden als hij samen met zijn collega’s een goed resultaat heeft geboekt. Want het werk van actuaris is al lang geen soloproject meer. In deze blog vertelt hijwat zijn baan bijzonder maakt.

Vertel eens, Roderic: wat doet een Financial Risk Analist precies?

'Een belangrijk onderdeel van mijn werk is het vaststellen van enkele onderdelen voor de solvabiliteitskapitaalvereiste op kwartaalbasis. In een notendop betekent dat dat we de beschikbare data (over onder andere gemelde schades, lopende en nieuwe contracten, premies, kosten, uitkeringen en risico’s) gebruiken om een gedegen inschatting te maken van de reserveringen die nodig zijn om geleden en toekomstige schades van de hele portefeuille in de toekomst te kunnen dekken. Daarnaast werk ik aan projecten, zoals Project SIGMA, waarin we stappen nemen om dit proces te automatiseren. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen schakel ik veel met collega’s, zowel binnen Schade als op andere afdelingen.’

Veel samenwerken dus. Hoe vind je dat?

‘Ik vind dat zelf heel leuk. Van oudsher bestaat het beeld van een actuaris als iemand die zich acht uur per dag in een hokje afzondert met een rekenmachine en een monitor. Dat hoeft voor mij absoluut niet, en dat is gelukkig ook niet meer de realiteit. We moeten rekening houden met veranderende wet- en regelgeving, steeds meer data aanleveren en ook steeds sneller. Dat lukt gewoon niet in je eentje. Bij Schade heeft iedere actuaris een eigen expertise en aandachtsgebied waar hij of zij alles van weet, zoals Schade- en Premievoorziening, IFRS17 en MIC-controles. Op die gebieden hebben we elkaar hard nodig. 

Daarnaast ben je afhankelijk van verschillende andere disciplines, zoals Business Control, Accounting, Business Analyse en Pricing. Ik vind het leuk om tussen de afdelingen te bewegen en contacten te onderhouden. Het maakt mijn werk divers en ik leer er ook veel van, omdat ik bij verschillende afdelingen een kijkje in de keuken krijg.'

En wanneer doe jij je werk goed?

‘Natuurlijk is het doel dat we een goede rapportage neerzetten en dat iedereen tevreden is over de inhoud en de uitkomst. Maar daarnaast vind ik het ook belangrijk dat de samenwerking goed gaat. Dat bereik je door tijdig te plannen en duidelijk te maken wat je verwachtingen zijn. Persoonlijk schakel ik niet alleen met collega’s over werk-gerelateerde zaken, maar toon ik ook interesse in hoe het met ze gaat of hoe hun vakantie was. Dat vind ik zelf heel belangrijk, en een bijkomend voordeel is dat je makkelijker dingen ad hoc kan regelen als dat nodig is. Als je iemand persoonlijk kent krijg je makkelijker dingen voor elkaar dan wanneer je iets over de schutting gooit bij iemand waar je niet eens een gezicht bij hebt.’

Wat levert dat op voor jou?

‘Het mooiste vind ik de voldoening wanneer je samen met collega’s doorgaat tot een rapportage of analyse klaar is. De Q2-afsluiting dit jaar was bijvoorbeeld zo’n moment. Deze cijfers werden ook naar buiten gerapporteerd, dus het leefde enorm en iedereen zette vol energie de schouders eronder. We moesten een of twee avonden tot laat doorwerken om tot een goed resultaat te komen, maar omdat we het samen deden was dat niet erg. Zo zat ik ’s nachts om 1 uur nog te mailen en appen met andere collega’s die het net zo belangrijk vonden als ik dat de cijfers goed gecontroleerd werden. Toen het werk eenmaal af was gaf dat echt een kick: dat hadden we toch maar weer mooi samen gefikst. En daarna geven we elkaar ook de ruimte om rustig aan te doen. Even een dag vrij nemen, wat later beginnen of een weekendje weg gaan. Iedereen is volwassen genoeg om die verantwoordelijkheid aan te kunnen.’