Home Blog Met aandacht voor je werkplek presteer je meer

Met aandacht voor je werkplek presteer je meer

Tegenwoordig werken we steeds minder op vaste tijden en plekken. De lange treinreis benutten we optimaal door alvast de volle mailbox weg te werken. In de auto doe je een belafspraak en als we de kinderen ’s middags van school ophalen, klappen we ’s avonds de laptop nog even open. Vijf dagen per week op kantoor achter hetzelfde bureau lijkt niet meer van deze tijd. Deze flexibiliteit is ideaal, maar het is wel belangrijk dat je zoveel mogelijk voor een goede en prettige werkplek zorgt, anders gaat het ten koste van je productiviteit en creativiteit. Met de volgende 5 tips haal je het beste uit jezelf als je een dagje niet op kantoor werkt.

Zorg voor een goede zithoogte

Als je even een mail moet typen kun je best even aan de keukentafel zitten of op de bank ploffen. Maar als je een flinke klus op je computer moet doen, is aandacht voor je werkplek een must. Een slechte zithouding zorgt op de lange duur voor gezondheidsklachten. Zorg daarom voor een bureaustoel die je kan verstellen, of kies een stoel met de juiste hoogte: je voeten moeten plat op de grond staan terwijl je bovenbenen een hoek van 90 graden maken met je onderbenen. Kijk ook naar de hoogte van je werkblad: zorg ervoor dat als je polsen op je tafelblad steunen, je ellebogen een hoek van ongeveer 90 graden maken. De armsteunen van je stoel moeten op dezelfde hoogte staan als je tafelblad.

Take a break

Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar neem genoeg pauzes. Als je op kantoor zit gaat het vaak automatisch: je maakt even een praatje met je collega, haalt een kop koffie en je hebt verschillende afspraken. Deze korte momenten geven je hersenen even wat rust, zodat je productiever bent en minder fouten maakt. Maar als je geen collega’s om je heen hebt, loop je het risico dat je lang achter elkaar achter je computer blijft zitten. Zeker als het druk is. Probeer als je bijvoorbeeld thuis werkt, toch regelmatig even wat anders te doen. Ruim de afwasmachine even uit, hang de was op, en neem tijd voor je lunch. Zet desnoods elk uur de wekker.

Ga sporten

Door te sporten kun je werk gerelateerde vermoeidheidsklachten te lijf gaan. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een half uur beweging ervoor zorgt dat je je minder moe voelt. Ook zorgt sporten ervoor dat je je hoofd lekker leegmaakt. Tijdens een rondje hardlopen ontstaan vaak de meest creatieve oplossingen!

Neem een plant

Planten verbeteren de luchtkwaliteit doordat ze extra zuurstof produceren. Hierdoor krijg je meer energie. Bovendien vermindert een groene kleur stress. Heb je geen groene vingers en is een plant gedoemd dood te gaan onder jouw hoede? Dan kun je ook een muur groen verven, nepplanten neerzetten of andere groene accessoires in huis halen voor meer ontspanning en positiviteit. 

Neem een huisdier (of kijk naar dierenfilmpjes)

Dat een huisdier stress vermindert is al lang bewezen. Als je een hechte band hebt met je huisdier zorgt alleen al de gedachte aan je geliefde viervoeter voor een lagere bloeddruk en minder stress. Een kwartier de hond uitlaten zorgt bovendien voor beweging. Heb je zelf geen tijd of ruimte voor een huisdier? Vraag dan of je je buurhond even mag aaien, ook dat zorgt ervoor dat stress vermindert. Of kijk naar foto’s of video’s van een schattige kitten. Het zien van een puppy of kitten zorgt voor meer focus en aandacht.



a.s.r. en vitaliteit

Bij a.s.r. vinden we dat we een verantwoordelijkheid hebben als het gaat om jouw vitaliteit. Daarom investeren we in goede arbeidsomstandigheden en werken we er hard aan om gezondheidsklachten als gevolg van werk te voorkomen. We hebben een interne sportschool, waar je tegen een goed tarief kunt sporten en in onze bedrijfsrestaurants eet je gezond. In ons vitaliteitsaanbod, waar je gratis gebruik van kunt maken, vind je onder meer workshops mindfullness, beter slapen en voorkomen van stress. Ook kun je bokslessen volgen en meedoen met hardlooptrainingen. 

Alice de Kimpe Communicatieadviseur