Home Blog Medewerkers gamen voor het goede doel

Medewerkers gamen voor het goede doel

Bij a.s.r. blijven medewerkers spelenderwijs op de hoogte van alle relevante ontwikkelingen. Gamification noemen we dat. Aan de hand van een spelletje flipperkast, golf, bubbleshooter of snake krijg je vragen voorgeschoteld, en goede antwoorden leveren punten op die je kan inruilen voor een prijs of een donatie aan het goede doel. Tijdens de coronapandemie doneerden medewerkers op die manier €5.000 aan het Rode Kruis.

Gamen op je werk

Bij a.s.r. is er veel aandacht voor leren en ontwikkelen. We houden rekening met de huidige tijdsgeest en bieden naast klassikale trainingen ook digitale leervormen aan. Dat komt tijdens het thuiswerken goed van pas. Eén van de digitale leervormen is het gebruik van gamification, waarmee je dagelijks een spelletje op je computer of telefoon speelt en vragen beantwoordt over bijvoorbeeld de inhoud van je werk, informatieveiligheid, privacy, omgang met social media en de gedragscode. Zo ontwikkelen en toetsen we de kennis die medewerkers nodig hebben om hun werk goed en veilig te doen. Nieuwe medewerkers worden via Gamification wegwijs gemaakt in onze organisatie en ook de achtergronden van onze campagnes en de inhoud van onze cao komen op deze manier onder de aandacht. Zo combineren we theorie op een leuke manier met de dagelijkse praktijk.

De kracht van gamification

Gamification is een leuke en effectieve manier om je kennis te vergroten en voorkomt dat de behandelde stof wegzakt. Een gepersonaliseerd algoritme zorgt er namelijk voor dat onderwerpen regelmatig herhaald worden en dat onderwerpen waar je moeite mee hebt vaker terugkomen. Het is dus eigenlijk een op maat gemaakte leermethode.

Win-winsituatie

Gamification is ook succesvol dankzij het competitieve element. Wie wil nou niet zijn collega’s verslaan met een hole-in-one of een topscore met pinball? Bovendien leveren goede antwoorden punten op die je kan inzetten op een veiling om prijzen te winnen. Veel van die prijzen leveren ook nog een maatschappelijke bijdrage. Bijvoorbeeld een stoelmassage van de visueel beperkte masseurs van The Chairmen at Work. Tijdens een jaarlijkse kerstactie kunnen medewerkers hun punten bovendien doneren aan het goede doel en tijdens de huidige coronapandemie kunnen de punten gedoneerd worden aan het Rode Kruis: een actie waar goed gebruik van wordt gemaakt. Met gamification zijn er dus alleen maar winnaars!

a.s.r. en ontwikkeling

Bij a.s.r. nemen we jouw persoonlijke ontwikkeling erg serieus. Daarom kan je gebruik maken van een ruim aanbod aan vakinhoudelijke en vaardigheidstrainingen en hebben we talentontwikkelingsprogramma’s voor verschillende groepen medewerkers. En omdat de veranderingen in onze omgeving zich steeds sneller opvolgen, investeren we fors in duurzame inzetbaarheid met workshops, loopbaanadvies en loopbaantrajecten.

David Boers Specialist Opleiding en Ontwikkeling