Home Blog Medewerkers gamen voor het goede doel

Gamification doneeractie levert €15.000 voor goede doelen op

Bij a.s.r. blijven medewerkers spelenderwijs op de hoogte van alle relevante ontwikkelingen. Gamification noemen we dat. Aan de hand van een spelletje flipperkast, golf, bubbleshooter of snake krijg je vragen voorgeschoteld. Goede antwoorden leveren punten op die je kan inruilen voor een prijs of een donatie aan goede doelen. Tijdens een decemberactie konden punten worden ingezet voor donaties aan drie goede doelen. Medewerkers doneerden in totaal €15.000 aan Stichting Noodhulp, Missie538 en 3FM Serious Request: The Lifeline 2020.

€15.000 euro naar goede doelen dankzij Gamification

Ieder jaar rond Kerst kunnen medewerkers van a.s.r. hun Gamification-punten inzetten voor een donatie aan een goed doel. Het afgelopen jaar was Giving Tuesday (1 december) het startschot voor een doneeractie voor drie goede doelen. De eerste twee weken gingen de punten naar Stichting Noodhulp Utrecht, een stichting die Utrechters met plotselinge geldzorgen vanwege Covid-19 steunt. De derde week werd Missie538 voor de Voedselbanken Nederland gesteund en in de vierde week kreeg 3FM Serious Request een donatie voor het Rode Kruis. Voor alle drie de doelen werd al snel het maximumaantal punten verzameld, waardoor a.s.r. in totaal €15.000 euro aan de goede doelen kon schenken. 
 
Daphne Visser (Adviseur Evenementen & Foundation): ‘Giving Tuesday is een wereldwijde actie om goed te doen. Het succes van deze actie bewijst maar weer dat dit ruimschoots aanwezig is in de harten van a.s.r-collega’s. Niet alleen op Giving Tuesday zelf, maar het hele jaar door.’ 

Gamen op je werk

Gamification is een digitale leervorm waarmee medewerkers dagelijks een spelletje op hun computer of telefoon spelen en vragen beantwoorden over bijvoorbeeld de inhoud van hun werk, informatieveiligheid, privacy, omgang met social media en de gedragscode. Zo ontwikkelen en toetsen we de kennis die medewerkers nodig hebben om hun werk goed en veilig te doen. Nieuwe medewerkers worden via Gamification wegwijs gemaakt in onze organisatie en ook de achtergronden van onze campagnes en de inhoud van onze cao komen op deze manier onder de aandacht. Een gepersonaliseerd algoritme zorgt dat de onderwerpen regelmatig herhaald worden en dat onderwerpen waar je moeite mee hebt vaker terugkomen. Het is dus eigenlijk een op maat gemaakte leermethode, waarmee we theorie op een leuke manier met de dagelijkse praktijk combineren.

 

a.s.r. en de maatschappij

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in ons DNA. We werken met respect voor onze omgeving en proberen zoveel mogelijk het goede te doen. Door goede doelen te steunen, maar bijvoorbeeld ook door teamuitjes met een maatschappelijk karakter te organiseren en medewerkers een dag per jaar betaald verlof te geven voor vrijwilligerswerk. Lees meer.

David Boers Specialist Opleiding en Ontwikkeling