Home Blog Kom bij asr doen waar anderen over praten

Kom bij a.s.r. doen waar anderen over praten.

Wat voelde het goed, toen ons team Merk & Positionering ons deelgenoot maakte van de plannen om de ‘dat vind ik’ campagne te vervolgen met de ‘a.s.r. doet het’ campagne. Het was een natuurlijk vervolg op de weg die we in 2016 zijn ingeslagen. Het doel was toen om te laten zien dat we luisteren naar mensen en dat we midden in de maatschappij staan. Rapper Sticks vertelde in 2016 wat hij van een verzekeraar verwachtte. Ons antwoord: we werken er heel hard aan om aan dat ideaal te voldoen, maar we zijn er nog niet. We zetten wel elke dag stappen en daar leverden we in vervolgjaren ook bewijs voor. Bijvoorbeeld door Sticks te laten rappen over ons duurzame investeringsbeleid.

Helpen door te doen

Maar de balans tussen de mening van Sticks, die onze visie onderschrijft en het bewijs (dat wat a.s.r. daadwerkelijk doet), kon iets meer naar de andere kant. We zijn een nuchtere club mensen, maar we mogen best ook vertellen en laten zien wat we nou elke dag doen aan maatschappelijke issues in de samenleving. Ook als je ‘Het verhaal van a.s.r.’ leest, dan zie je dat we geen praatclub zijn, maar liever doen. We doen we er alles aan om mensen te verzekeren op een manier die bijdraagt aan een eerlijke en duurzame maatschappij. En we zetten ons actief in voor onze omgeving en voor mensen die dat hard nodig hebben. We helpen door te doen. En in de nieuwe campagne laten we dat zien. 

Goed doen

Om te kunnen ‘helpen door te doen’ en ‘goed te kunnen doen’, hebben we blije, vakkundige en vitale medewerkers nodig. Die hun werk leuk vinden en zich vrij voelen om initiatief te nemen en met ideeën te komen. Daarom staan in De Andere Cao, onze eigen cao die wij in 2017 in co-creatie hebben ontwikkeld met de vakbonden, een volwassen arbeidsrelatie, duurzaamheid en eigen regie centraal. Oftewel: samen doen, duurzaam doen en… zelf doen.

Samen doen

Een voorbeeld van een volwassen arbeidsrelatie is dat we geen traditionele beoordelingscyclus meer hebben, maar doorlopend evalueren, op initiatief van zowel leidinggevende als medewerker. En hoe wij tijd- en plaatsonafhankelijk werken invullen. Want dat gaat bij a.s.r. verder dan eens per week een dagje thuis werken. Bij ons kun je wanneer het rustig is wat minder werken en bij drukte wat meer. Zodat je je klant optimaal kunt bedienen en een goeie balans met thuis houdt. Onze gemiddelde bezettingsgraad op kantoor was vorig jaar 56%. En dat sluit weer prima aan bij onze duurzaamheidsdoelstellingen op het gebied van woon-werkverkeer. 

Duurzaam doen

Dat brengt me bij duurzaam doen. Dat zie je in ons personeelsbeleid vooral terug in onze aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Want door ons vakmanschap op peil te houden en onze vaardigheden te verbeteren, kunnen we werk maken van ‘helpen door te doen’. Maar we stimuleren onze medewerkers ook om te werken aan hun duurzame inzetbaarheid, hun vitaliteit en hun wendbaarheid. Zodat ze lang een goede bijdrage kunnen leveren aan de arbeidsmarkt, of dat nu binnen of buiten a.s.r. is. We hebben daarvoor een speciaal aanbod ontwikkeld, dat bestaat uit programma’s, loopbaanbegeleiding en workshops.

Zelf doen

Iedereen binnen a.s.r. mag gebruik maken van de ontwikkelfaciliteiten die we aanbieden. Er is veel mogelijk. Maar medewerkers moeten wel het initiatief nemen en regie nemen over hun loopbaan. Zelf doen dus. In 2018 volgde 60% van onze medewerkers een opleiding, nam 30% deel aan een ontwikkelprogramma en volgde 12% een loopbaantraject. #asrdoethet!


a.s.r. en doen

Dagelijks werken wij bij a.s.r. samen aan een belangrijk doel: de verzekeringsbranche beter maken. Wij willen een verzekeraar zijn waar klanten op kunnen vertrouwen en klantbelang staat bij ons centraal. Wij werken met respect voor onze omgeving en proberen zoveel mogelijk het goede te doen. Bij ons gaat het niet alleen om de winst: we willen een nuttige rol vervullen in de samenleving. Mensen en bedrijven verder helpen zodat ze door kunnen gaan. En dat bereiken we vooral door te doen.

Jenny Schellekens Communicatieadviseur